9 000 nordmenn kan nå formalisere: Volvo har åpnet for bestilling av XC40 Recharge Pure Electric.

Av David K Andersen

Flere av detaljene rundt Volvos første elbil har vært kjent en god stund, og det meste tyder på at nye XC40 Recharge Pure Electric kommer til å passe norske kjøpere godt – og selge deretter.

Den mangler riktignok litt på størrelse for å fungere som nummer-1-bil for enkelte familier, bagasjerommet er på 413 liter, men SUVen som i størrelse er sammenlignbar med BMW X1, byr på det meste du ønsker deg i en elbil.

Batterikapasitet på 78 kWt gir rekkevidde på over 400 km WLTP (endelig tall er foreløpig ikke fastsatt), og når den kan ta hurtiglading på 150 kW og AC-lading opp til 11, er liksom den biten i boks.

Det går dessuten unna: 408 hestekrefter og 660 Nm kaster elektriske XC40 til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Enda viktigere, er at den både har firehjulsdrift, og kan trekke tilhenger på 1 500 kg.

Ikke rart at så mange nordmenn har valgt å sette seg på reservasjonslisten, og stemningen blir ikke dårligere av prisen på snaue halvmillionen.

En tur innom Volvos bilkonfigurator, viser at den allerede fra starten av kommer velutstyrt nok. Og selv om du legger til ting som elektrisk justerbare seter, Harman Kardon lyd og glasstak, er ikke påslaget avskrekkende.

Elbilen er for øvrig den første Volvoen ut med helt nytt infotainmentsystem, som er Android-basert. Det blir spennende å kikke nærmere på.

-XC40 Recharge Pure Electric leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Han legger til at dette vil bli en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og forsikrer dessuten om god tilgang på biler til Norge.

XC40 Pure Electric kommer til Norge mot slutten av året.