10 år etter at merket ble lagt ned, gjør GM seg klare til å gjenopplive navnet – i form av en elektrisk pickup.
Av David K Andersen
Eventyret som startet med at militærbilen Humvee fra AM General ble lansert for det åpne markedet i 1992, og sluttet med nedleggelse etter GMs konkurs i 2008, er klart for et nytt kapittel.
Det er GM (General Motors), som kjøpte merket av AM General i 1998 og lanserte de tre modellene H1, H2 og H3, som fortsatt sitter med rettighetene.
Merket kommer imidlertid ikke tilbake, men lanseres istedet som en egen modell eller modell-linje i GMC-programmet.
Ikke noe av dette er offisielt bekreftet, men ryktene har surret siden sommeren, og forrige fredag kjørte Wall Street Journal en artikkel som langt på vei bekrefter historien.
Det er nemlig ventet at Los Angeles Lakers-stjernen LeBron James kommer til å være en del av en reklamefilm under kommende Super Bowl, hvor den nye hummeren skal vises.
Da merket for 10 år siden ble lagt ned, var det et resultat av at de enorme bilene, i alle fall de to største utgavene, ikke lenger var i tiden. Bensinslukende monster rimte dårlig med finanskrise og stadig mer fokus på miljøet.
Siden den gang har som vi alle vet elbilene tatt av, og i den forbindelse ser nå GM sjansen for et comeback for Hummer.
At bilen kommer til å bli en GMC-modell istedet for eget merke, skyldes at den på den måten vil kunne selges hos eksisterende forhandlere. Så slipper man å starte nye.
Med tanke på den utrolige populariteten rundt Teslas pickup, er ikke idéen dum. Og om ikke bilen ender opp med å bli altfor stor, er det selvfølgelig naturlig å tenke at den kan komme til å bli noe for Norge også.
Nye Hummer antas å nå markedet i 2022. Vi kommer tilbake med mer så snart offisiell informasjon er på plass.