Det skal nok litt til før denne kommer i produksjon, men på CES-utstillingen i Las Vegas, har Sony vist sin egen elbil.
Av David K Andersen
Stadig flere av delene i bilen du kjører rundt i kommer fra underleverandører til merket som står i grillen. Spesielt innen elektronikk, om begrepet er altomfattende nok, leveres svært mye av andre selskaper. Det kan være alt fra sensorer til skjermer.
Sony er en slik leverandør, og tilbyr så mange komponenter og systemer, at de like gjerne har laget en bil hvor de kan vise alt – med eget navn på bilen.
I hvilken grad de faktisk har planer om å lage Vision-S, som denne bilen heter, eller om den bare er et enkelttilfelle for å vise teknologi, er imidlertid uklart. -Det er ingen overdrivelse å si at mobilen har vært en megatrend det sist tiåret. Den neste megatrenden tror jeg kommer til være mobilitet, sier Sony-sjef Kenichiro Yoshida.
Det sies at Sony skal ha hentet inn hjelp fra partnere som Nvidia, Bosch og Magna Steyr – alle kjente aktører i bilindustrien – sistnevnte produserer blant annet I-Pace for Jaguar.
Vision-S har to elmotorer, som vi regner med betyr firehjulsdrift. Systemeffekten er på 400 kW, eller 544 hestekrefter om du vil. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 4,8 sekunder og topper 240 km/t.
Blant teknologien Sony vil vise, er 33 sensorer (CMOS og ToF) på ut- og innsiden som identifiserer mennesker og gjenstander både utenfor og inne i bilen. Dataene fra disse skal være grunnlaget for svært avansert førerassistanse og selvkjørende teknologi.
«360 Reality Audio» sørger dypere og mer omsluttende lydopplevelse, delvis ved hjelp av høyttalere plassert i setene.
Den enorme skjermen minner oss om Byton M-Byte og Honda e, og understreker at det Sony fokuserer på i bilindustrien ved siden av sikkerhets- og selvkjøringsrettede systemer, er skjermer og infotainmentsystemer.