Hjem BMB-BLOGGEN Slik tar du bilder av bilen din: De enkle tipsene

Slik tar du bilder av bilen din: De enkle tipsene

Enten du skal selge bilen, skryte av den på Instagram eller sende til venner: Fine bilder en god ting. Her er noen enkle tips som gjør enorm forskjell.

Av David K Andersen

Mobilkameraets inntog har sammen med sosiale medier gjort alle til fotografer, og bilder til overskuddsvare. Kvaliteten er der etter, men å ta mye bedre bilder er enklere enn du tror.

Selv kan jeg ingen ting om foto og bruker nesten ikke tid på det. Ikke heller har jeg Photoshop eller andre programmer for bildebehandling. Alle bildene du ser her og som er på Bil og Motorbloggen, kommer direkte fra kameraet.

Jeg skal ikke fraråde noen til å sette seg inn i fotoverdenens tekniske finurligheter, men å kunne bruke alle kameraets muligheter, har ofte lite å gjøre med hvor bra bildene blir.

Så glem lukkertid, iso og millimeter på objektiv. Her er mine amatørtips som gjør at bildene du tar blir mye bedre.

Kamera eller mobil

Hvis du har et skikkelig kamera, enten det er speilrefleks, speilløst system-apparat eller et bra kompakt-kamera, vil det mest sannsynlig ta bedre bilder enn mobiltelefonen.

Nå blir telefonene riktignok stadig bedre, den siste utviklingen, hvor tre linser jobber sammen for å gi dybde i bildet, er veldig bra. Derfor er det et krysningspunkt – en ny og påkostet smarttelefon vil på et eller annet sted ha passert et eldre kamera. I alle fall et rimelig kamera.

Uansett hva du bruker, så sørg for at objektivglass og linser er helt rene.

Og selvfølgelig: Med mindre du selv har glede av den ekstra dimensjonen et godt kamera gir bildet, eller du skal ta bilder som krever ekstrem kvalitet, holder mobiltelefon til alt. De neste punktene er viktigere for fine bilder enn om du bruker kamera eller telefon.

Rydd og vask bilen

Enten du vil skryte av bilen din i sosiale medier eller skal ta bilder til en annonse, må den være ren og ryddig.

Selv en Rolls-Royce blir trist og grå hvis den er møkkete – ingen bil er fin å se på hvis den ikke er ren, og det eksisterer ikke et menneske som liker å se bilder av møkkete biler.

Polering og ekstrem finish kan være vanskelig å få frem, så en vanlig vask, enten manuelt med svamp eller i maskin, holder nesten alltid. Å spyle av bilen eller kjøre børsteløs vask, holder etter vår erfaring imidlertid ikke.

Minst like viktig er interiøret. Ladeledninger, vannflasker, gule vester, lukt-skvip og søppel må vekk. Det roter til og tar fokus vekk fra det du vil bildet skal vise.

Og så må det være rent, skikkelig rent. Slurver du med vasken, synes mønster etter halvskitne filler og gjenværende dritt i smårom og skjøter alltid på bilder. Får du ikke mattene helt rene, tar du dem ut når bildene tas. Husk å gnikke vekk all møkk på betjeningsorganene også. Er ikke bilen vasket på en lenge, sitter det godt på ting som blinklysspak, girstang og ratt. Alle sesamfrøene fra pølsebrødene må selvfølgelig også bort.

Husk: Ta bildene med en gang du er ferdig med å vaske. Ikke kjør milevis på leit etter location, eller vent til dagen etter. Da er bilen møkkete igjen. Her må du planlegge litt: Finn sted først, så du slipper å lete rundt med ren bil. Og beregn tid til vask, sånn at det ikke har blitt mørkt når du endelig er klar til å ta bildene. Vær og værmelding er også en del av dette.

La den fylle bildet

Hva tar du bilde av? Hva skal du vise på bildet? Halvparten av en bil? En bil som er en prikk i det ene hjørnet? Nei. Du skal vise bilen.

Da skal den fylle hele bildet, men selvfølgelig ikke kuttes av i endene.

Med mobiltelefon eller enkelt kamera, lar du være å zoome, og flytter på deg selv istedet. Til bilen fyller skjermen helt riktig.

Har du skikkelig kamera, går du lenger unna, og så zoomer du inn til bilen fyller bildet. Da får du ekstra dybde. Som bildet av A35en under.

I tillegg, og dette er viktig, er det sånn at du ofte får mye ledig plass over og under bilen i bildet. Da hever du kamerat litt opp. Himmel og luft til overs over bilen, er bedre enn masse asfalt under den.

Lys

Dette er enkelt: Sola i ryggen når tar bilder. Det betyr at den lyser opp bilen – som du tar bilde av.

Jeg vet det er lett å tro, når du kjører langs veien en sommerkveld og solnedgangen er vakker, at om du stopper der og tar bilder, blir det sikkert kjempefint. Når du kommer hjem og ser bildene etterpå, var det kanskje ikke så bra likevel.

Å catche solnedganger og andre vær- og lysforhold du opplever som flott, og samtidig gjøre bilen en viktig og riktig del i bildet, er utrolig vanskelig. Du og jeg er ikke hverken fotografer eller kunstnere – bare fordi solnedgangen er fin, betyr ikke det at vi er i stand til å skape fotokunst.

Så gjør som meg: Hold det enkelt. Bruk vanlig dagslys, sola i ryggen og lyset på bilen, og ta bildene. Vær obs på skygger av deg selv – at de ikke synes på bildet. Kanskje må du flytte litt på deg. Dette er for øvrig enklere med skikkelig kamera og litt langt objektiv. Da kan du gå lenger unna.

Ofte er det for øvrig enklere når det er overskyet enn i fint vær. Det kan nemlig bli for mye lys til at kameraet takler det.

Interiørbilder, er det nesten bare å glemme i sterk sol. Det gir deg skygger over alt inne i bilen og gjør det umulig å ta gode bilder. Sett den i skyggen eller ta dem en dag med skyer foran sola.

Men gjør det i skikkelig dagslys. Det skal ikke rare skumringen til før interiørbilder blir for mørke.

Etterbehandling på telefonen eller datamaskinen i etterkant kan redde mye. Men om du tar et bilde med feil lys som du retter opp i etterkant: Tenk hvor mye bedre det bildet kunne blitt om det var riktig i utgangspunktet og så eventuelt behandlet etter det igjen.

Rydd opp bakgrunnen

Sørg for ren bakgrunn. Igjen handler det om hva du vil vise på bildet. Som er bilen – ikke alt mulig annet rart.

Er du fotograf med kunstnerisk og kreativt hode, kan du få til fantastiske bilder med bilen plassert i spesielle miljøer, sammen med andre gjenstander eller konstruksjoner. Er du ikke det, så plasser bilen et sted uten masse greier i bakgrunnen.

En øde vei langs et jorde, en sjø, skog eller bygninger uten for mye krimskrams, er fine bakgrunner.

Unngå kraftledninger i lufta, stygge gjerder, stolper, merkelig plasserte enkelttrær og så videre. Ofte løser du slike problemer ved ganske enkelt å gå noen skritt til siden.

Tenk også litt på hva slags miljø en bil hører hjemme i. Er et skip best å se på sjøen eller i opplag på land? Derfor: Hvis du kan unngå å plassere bilen i et unaturlig miljø, er det bra. Ikke sett den i gresset for å ta bilder av den – biler hører hjemme på veien. Er det en offroader, er bilder i terrenget eller utenfor veien fint, aldri ellers.

Detaljer, interiør og vinkel

Ikke overfokuser på detaljbilder. Skal du selge bilen, er det såklart interessant å få med seg både hele bilen og alle relevante detaljer, men generelt, er vi mest interessert i å se helhet, når vi ser på bilder av biler.

Alle bilder må selvsagt være i fokus, enten det er utvendige av hele bilen, eller detaljer. Sistnevnte er vanskeligere for kameraet å klare, så vær obs på det.

Når du tar bilder av interiøret, er det igjen viktig å huske på hvorfor du tar bilde og hva du vil vise med det. Avstanden til det du tar bilde av, og nok og riktig lys, er viktige faktorer.

Se eksempler i karusellen under

Også vinkelen, enten det er eksteriør eller interiør, er viktig. Hva som blir riktig og hva som blir feil, er ikke alltid så enkelt å se før bildene er over på PC eller Mac litt senere for gjennomgang.

Derfor er det lurt å ta mange bilder, og forandre vinkelen du tar fra på de forskjellige. Ta gjerne også flere bilder fra samme vinkel, men i ulik høyde.

Og ta alltid bildene over på en større skjerm. Telefon- og kameraskjerm gir det ikke riktig inntrykk av hvordan et bilde egentlig blir.

Til slutt er det standarddetaljene. Her er det ingen diskusjon, just do it: Hvis du skal svinge på hjula, så gjør det så vi ser felgen og ikke dekket på bildet. Og så skal rattet stå rett når det tas interiørbilder, og solskjermene aldri være nede.

Bruk filter

Det å ha mange bilder, og så slette de som ikke er bra og beholde og bruke de beste, er en fin taktikk.

For prøv å ha litt filter på hva du bruker, legger ut, poster eller sender. Det er lov å si til seg selv at dette bildet ble så dårlig at det ikke er verdt å bruke til noe.

Det enkle er alltid det beste
Konklusjon

Nå brukte vi mye tid og mange bilder for å komme oss gjennom, men egentlig er det ganske enkelt: Ren bil, ren bakgrunn, sola i ryggen og bilen på hele bildet.

Dette handler jo i tillegg til å få bra bilder, ganske mye om hvilke signaler du sender ut via bildene. Gidder du ikke rette rattet, flytte deg et par meter til siden, ta et par ekstra for å være sikker på at det blir bra? Da er du kanskje ikke så nøye på ting generelt? Enten du skal selge bilen din eller bruke bildene til noe annet, er ikke det et inntrykk du ønsker å gi.