Gikk du glipp av vanvittige Yaris GRMN, kan du puste lettet ut. Arvtageren er underveis.
Av David K Andersen
Yaris har gjennom en årrekke vært den suverent mest solgte småbilen i Norge. Den lettkjørte hybriden har hatt mye gående for seg, men sport har vel aldri vært et ord som har passet i sammenhengen.
Helt frem til i fjor, da Toyota plutselig lanserte en spinnvill versjon i begrenset opplag, bygget opp fra grunnen hos motorsportavdelingen, med kompressormatet motor, manuelt gir og så heftige kjøreegenskaper at det var til å svime av.
HER KAN DU LESE FULL TEST AV TOYOTA YARIS GRMN FRA 2018!
Bare 400 Yaris GRMN ble bygget, og alle forsvant selvfølgelig med en gang. Heldigvis har jeg i etterkant ved flere anledninger fått antydninger fra Toyota-folk jeg har snakket med rundt om i verden at en arvtager høyst sannsynlig vil komme.
Nå bekreftes det, i og med Toyotas melding om at en helt ny GR Yaris, som blir det nye navnet, skal vises i januar.
Den vil selvfølgelig ha base i den nye generasjonen, som vi fikk en eksklusiv førvisning av tidligere i høst. Alt om den, leser du ved å trykke på denne linken.
Nå er det mest for å erte oss og forberede oss på visningen av GR-utgaven på nyåret, at Toyota har gått ut med litt informasjon og et par bilder denne uka, så vi vet foreløpig ikke stort.
De kaller den en sportsbil som drar nytte av erfaring, kunnskap og teknologi høstet fra motorsport-satsingene i WRC, hvor de vant førermesterskapet med Ott Tänak i år, og fra WEC der Toyota kan vise til seier blant annet i 24-timsersløpet i LeMans de siste par årene.
VI TESTET NYE SUPRA PÅ LEMANS RETT FØR 24-TIMERSLØPET SKULLE STARTE – LES ALT HER!
Som vi begynner å venne oss til nå, har toppsjef i Toyota, Akio Toyoda, hatt en finger med i spillet under testing og utvikling av bilen. Han er ekstremt bil- og motorsport-interessert, kjører mye selv i racing, og er selvfølgelig årsaken til at Toyota har kommet med både GT86, Yaris GRMN, Supra og nå denne.
Det sies egentlig ingenting om hva vi kan vente av spesifikasjoner på GR Yaris i denne omgang. Skal vi gjette, kanskje vi kan anta at kompressormotoren blir skiftet ut med en turbo-matet enhet for å dempe utslippene noe. Og at bilen får manuell girkasse fortsatt, vi kjenner ikke til at Toyota har noen passende automatkasse for en slik bil. Skal vi tippe motoreffekt mellom 220 og 250 hestekrefter?
Eller kan den rett og slett ha 300 hestekrefter og firehjulsdrift? Det står GR-4 på siden av prototypen på bildene…
GR Yaris skal vises under Tokyo Auto Salon i januar, som er en utstilling for spesialbiler, tuning og motorsport. Vi kommer tilbake med mer da.