Med midtlivsoppdateringen av populære Mercedes GLC, følger større batteri og lengre rekkevidde. Nå er norske priser klare.
Av David K Andersen
Etter en liten pause i forkant av denne oppdateringen, er nå straks populære GLC tilbake på markedet i ladbar utgave. Denne bilen er som du vet på størrelse med Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60.
De samme nyhetene som har kommet på fossilutgavene med bensin- eller dieselmotor (les mer her), finner også veien til de ladbare hybridene. Altså ny grill, nye lys, mulighet for heldigital instrumentering, og en ny utgave av informasjons-systemet MBUX.
Mercedes GLC 300 e 4Matic starter på 570 000 kroner, som betyr at den blir rimeligste modell i Norge. Inkludert i den fra-prisen er utstyr som MBUX med stemmestyring, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, elektrisk bakluke, ryggekamera, nøkkelfri tilgang og start, forvarming og kjøling av kupéen og mer. Firehjulsdrift er standard.
Med forbedret celleteknologi, har batterikapasiteten økt fra 8,7 til 13,5 kWt uten å ta opp mer plass. Rekkevidden øker med det til 43 km, målt etter WLTP, som betyr at den burde være noenlunde realistisk å oppnå.
Både vanlige GLC og Coupé-utgaven kommer med denne ladbare drivlinjen, i førstnevnte er bagasjerommet på 395 liter, mens den andre tar 350 – målt under nedre vinduskant. Maks lastevolum med nedlagte bakseter er henholdsvis 1 445 og 1 250 liter.
Systemeffekten er på 320 hestekrefter og 700 Nm, så her går det virkelig unna. 0-100 km/t tar bare 5,7 sekunder. Du kan kjøre elektrisk i opp til 130 km/t. Tilhengervekt på solide 2 tonn, er et stort pluss i denne klassen.
Om du foretrekker Coupé-utgaven, starter den på 620 000 kroner. Begge utgavene har produksjonsstart rundt årsskiftet, og kommer til Norge i februar.