Det er ikke lenge siden vi kjørte særdeles heftige Porsche Taycan Turbo S for første gang. Nå kommer mer folkelige utgaver, og med det synker prisen dramatisk.
Av David K Andersen
Med startpriser på henholdsvis 1 314 000 og 1 598 000 for Turbo og Turbo S-utgavene, var det nok mange av de over de rundt 3 000 norske reservasjonsliste-sitterne som fikk seg en liten overraskelse da Porsche kom med de første prisene.
LES FULL RAPPORT FRA VÅR FØRSTE TEST AV TAYCAN HER!
Det ble imidlertid raskt klart at rimeligere utgaver ville dukke opp. Som i fossilbilenes univers hos Porsche, betyr tross alt Turbo og Turbo S ekstra saftige ytelser og egenskaper.
Nå har man sluppet informasjon om en ny utgave som heter 4S, og da faller prisen helt ned til 899 900 kroner. Som antagelig tilsvarer manges forventninger i forkant.
4S blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker. Standard er Performance-batteriet på 79,2 kWt. Med det får Taycan rekkevidde i henhold til WLTP på 407 km. Maksimal effekt med overboost er 530 hestekrefter.
Vil du ha mer, kan du velge Performance Plus, som betyr at batterikapasiteten øker til 93,4 kWt med tilhørende rekkevidde på 463 km. Her er det snakk om effekt på 571 hester. Prispåslaget er på 57 800 kroner.
Disse to variantene av 4S gjør unna 0-100 km/t på 4 sekunder og topper 250 km/t.
Porsche tilbyr videre en utstyrspakke til Taycan 4S de kaller Nordisk, som er spesielt tilpasset våre forhold. Den kan videreutvikles mot en tilleggspakke som heter Innovasjon, eller en annen som heter Ytelse.
Det er betydelige muligheter til å sy sammen en bil som passer deg perfekt, og konfiguratoren på Porsches hjemmesider er oppe og går så du kan stikke innom og selv bygge bilen du vil kjøpe, eller drømme om.