Bugatti feirer 110 år og markerer det med en ny spesialversjon i begrenset opplag. Denne gangen går hyllesten til EB110 fra 90-tallet.

Kanskje du husker spesialversjonen av Chiron Sport som også var en 110-års jubileumsutgave? Eller hva med «La Voiture Noire» som ble bygget i ett eksemplar til en ekstremt rik fotballspiller? Nå kommer en ny jubileumsutgave, og som de to andre blir denne svært eksklusiv og kostbar.

Bugatti Chiron Sport «110 ANS Bugatti»
Bugatti «La Voiture Noire»

Designet plukker opp mye fra EB110, det er liten tvil om at denne supersportsbilen kunne vært 25 år gammel. Særlig fronten er godt innafor om man tenker superbilene fra EB110-æraen. Bakenden følger også opp retrostilen, mens de store hjulene og spoilerarrangementet rundt front og sider, bringer tankene til dagens superbiler. Det hele er brutalt vakkert.

«Vi er stolte av vår lange Bugatti-historie, noe EB110 er en viktig del av. Derfor feirer vi med en nytolkning av denne ekstraordinære modellen med Centodieci – 110 på italiensk», sier Stephan Winkelmann, President of Bugatti.

Bugatti EB110 ble bygget i Campogalliano, Modena i Italia, der det var enkelt å finne folk til produksjonen av supersportsbilen. EB110 ble en hyllest til Ettori Bugatti. Han ble født 1881, og da er det lett å forstå hvor 110 i modellbetegnelsen kommer i fra. EB110 sto nemlig ferdig i 1991. Produksjonen av dagens biler er flyttet tilbake til Frankrike.

Nå er det Bugatti-merket som skal hylles, og Centodieci er en moderne supersportsbil til tross for sine retro linjer. Den har den kjente W16-motoren på 8,0-liter som hjerte. Den yter 1600 hk, noe som gir sprinttider i verdenstoppen. 0-100 gjøres unna på 2,4 sekunder, og 200 km/t nås etter 6,1 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret ved 380 km/t, og før den tid når du 300 km/t på 13,1 sekunder. Om det ikke er imponerende tall, kan jeg ta med at Bugattien veier brukbare 1808 kg.

10 biler bygges, alle er solgt. Prisen er ikke et tema for de som handler denne type bil, men den starter på 8 millioner euro.