Synes du utvalget i plug-in hybrider har vært snaut? Nå er snart den tiden forbi.

Det lades kraftig mot 2020 og strengere utslippskrav. Ett av merkene som satser mest, er Mercedes. Det er bare dager siden du kunne lese om A- og B-klasse med rekordstort batteri. Andre bokstavklasser er allerede på plass eller rundt hjørnet, men bredest utvalg, er det C som får.

Den kommer nemlig i hele fem ladbare utgaver, nedenfor kan du lese om hver enkelt. Alle ankommer i oktober, men prisene er klare og ordrebøkene åpnet nå.

HVORDAN ER C-KLASSE I DENNE GENERASJONEN? LES TEST HER!

Mercedes C300 e sedan, 452 000 kroner

2-liters bensinturbo-motor er basen, men tilføres hele 440 Nm fra elmotoren. Kombinasjonen leverer derfor 320 hestekrefter og smått syke 700 Nm i systemeffekt. Betydelig mer enn i nye BMW 330e som vi nettopp kjørte for første gang, og akselerasjonen er tilsvarende heftig. Bare 5,4 sekunder fra 0-100 km/t.

Batteriet er på 13,5 kWt, og skal kunne gi inn til 54 km rekkevidde på strøm. Det tallet er målt med WLTP-metoden, og burde dermed være normalt realistisk. I alle fall på sommeren.

For deg som er opptatt av å trekke tilhenger, kan du gjøre det – hele 1 800 kg, faktisk.

Som konkurrenten fra Bayern, kommer også C-klasse i ladbar utgave velutstyrt selv i basisutførende. Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/kjøling, er inkludert i prisen. Regn samtidig med at det er mulig å utstyre kronene med vinger, idet du fyrer løs på ekstrautstyrs-listen.

Ulempen med denne, er bagasjerommet, som bare vil ta 300 liter.

Mercedes C300 e 4Matic sedan, 470 000 kroner

Sannsynligvis en høyt ønsket versjon i Norge. Få ladbare personbilhybrider kan by på firehjulsdrift.

Siden C-klasse i utgangspunktet både er bakhjulsdreven, og kommer med firehjulsdrift i eksisterende fossile versjoner, får bilen selvfølgelig skikkelig mekanisk trekk på alle hjul. Med det, forventer vi fremkommelighet, og kanskje mest av alt, høy kjørestabilitet på glatt føre.

Resten av spesifikasjonene er de samme som for utgaven over, med unntak av den elektriske rekkevidde som er redusert til 50 km, grunnet høyere vekt.

Mercedes C300 e stasjonsvogn, 465 000 kroner

Mange kunne sikkert ønsket seg kombinasjonen firehjulsdrift og stasjonsvogn, men det må bli enten eller foreløpig. Denne er nemlig bakhjulsdreven.

Dermed har den også de samme spesifikasjonene som sedanen øverst. Rekkevidden er imidlertid 2 km kortere, og den bruker 5,5 sekunder til 100 km/t. Vi regner med det holder for de fleste.

315 liter er tallet for bagasjevolum på stasjonsvogna. Ikke så mye, men fordelen her er såklart at du kan laste i høyden (bagasjevolum er alltid oppgitt til oppunder bagasjeromstrekket).

Mercedes C300 de sedan, 474 000 kroner

Dieselutgavene har den glimrende OM654-motoren, som i uavhengige tester har vist null utslipp av NOx. Dermed skal du ikke se bort fra denne, selv om den brenner olje. Husk at diesel slipper ut mindre CO2 enn bensin, så når NOxen (som er den forurensningen som er lokal) er under kontroll, er strengt tatt denne minst like miljøvennlig som bensin-utgavene. Selv om mange ikke forstår det.

Fordelen er dessuten at forbruket, typisk er en del lavere med diesel enn bensin – etter at du har kjørt tom for strøm.

Fartsressursene er ubetydelig redusert mot bensinutgavene over, C300 de gjør unna 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Det er takket være systemeffekt på 306 hestekrefter og samme voldsomme dreiemoment som på bensin-hybridene, altså 700 Nm.

Batteripakken her er på 13,5 kWt, og rekkevidden opp til 55 km. Du kan for øvrig kjøre bilen på bare i strøm i opp til 130 km/t.

Standardutstyret er det samme som på bensin-hybridene, det gjelder også bagasjeroms-kapasiteten og tilhengervekten.

Mercedes C300 de stasjonsvogn, 487 000 kroner

Her er det likt bilen over på drivlinje-siden, og ellers likt bensin-hybrid-stasjonsvogna.

Unntaket er rekkevidden på strøm, som i denne er på 53 km. Dette er også den «tregeste» C-klasse-hybriden – den trenger 5,7 sekunder til 100 km/t.

Ombordladeren er forresten på 7,4 kW, så med boks på veggen kan du lade fra 10 til 100 prosent på halvannen time.

Forbruk og favoritter

Mercedes oppgir selvfølgelig forbruket på disse bilene, det er satt til 0,14 til 0,21 liter pr mil.

At vi ikke omtaler det mer utførende, skyldes at vi finner oppgitte forbrukstall for plug-in hybrider uinteressante – annet enn som eventuelt sammenligningsgrunnlag.

For husk at forbruket på en ladbar hybrid, er totalt avhengig av hvor mye du lader. Kjører du bare det som er innen rekkevidde på ren strøm, ja så er selvfølgelig forbruket 0 liter pr mil.

Lader du aldri, vil det såklart være høyere enn for eksempel oppgitte 0,2 liter pr mil. For du drasser tross alt på vekten av en batteripakke, elmotor, og litt til for styringssystemer og så videre. Da er det så enkelt som at du med tomt batteri, vil bruke noe ala hva de rene fossilbilene C200 og C220d gjør.

Selvfølgelig litt avhengig av type kjøring og kjørestil, for du har jo fortsatt hybridsystemet – selv om batteriet er utladet. Det kan du spare noe på. Men som sagt: De fysiske lovene gjelder, så regn med drøye halvliteren på dieselhybriden og kanskje rundt 0,7-0,8, om vi skal tippe, på bensin-versjonene.

Mest spent, er vi derfor på stasjonsvogna med diesel. Det venter vi er et svært godt alternativ for alle som kjører langt ganske ofte, men også en del korte strekk i hverdagen.

Den andre favoritten vi foreløpig plukker i dette utvalget, må bli bensin-sedanen med firehjulsdrift. Mercedes C-klasse har et glimrende chassis for kjøring på glatt vinterføre, så med firehjulsdrift, venter vi den ladbare C-klassen å være minst like kompetent, sikker og morsom å kjøre på glatta som en vanlig C200 4Matic.