Til høsten er Audi på plass med ny innstegs-versjon av e-tron. 25 prosent redusert batterikapasitet og lavere motoreffekt, gir gunstigere pris.

Mens e-tron 55, som eksisterende modell heter, har 95 kWt batterikapasitet, får den nye 50-utgaven 71. Det utgjør altså en reduksjon på drøye 25 prosent (dette er brutto-tall), men det er ikke sikkert rekkevidden reduseres like mye.

I påvente av endelige testresultater, er dem ikke oppgitt foreløpig, men siden vi kan vente noe lavere vekt, kan det hende den reduseres mindre enn batterikapasiteten. Det har også blitt gjort forbedringer i temperatur-styringen for batteriene og generelle programvareforbedringer siden introduksjonen av e-tron. Audi lover over 300 km i henhold til WLTP.

HER KAN DU LESE TEST AV AUDI E-TRON 55 QUATTRO

Også effekt og moment er redusert i den nye versjonen, til 313 hestekrefter og 540 Nm. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t er 7 sekunder, mot 55ens 5,7. Vi regner ikke med dette punktet er springende – bilen vil fortsatt henge med i trafikken og vel så det.

Utenom reduksjon i batterikapasitet og motoreffekt, er det bare hurtigladings-egenskapene som endres noe. Denne utgaven kan ta 120 kW mot 150. Det er likevel mulig å lade på 80 prosent på 30 minutter, batteriet er jo noe mindre.

Ellers har 50-utgaven alt vi kjenner fra før. Varmepumpe, luftfjæring, varmeseter, firehjuldrift, digital instrumentering og mye mer er standard.

Prisen er foreløpig ikke klar, men Audi sier den kommer til å bli en positiv overraskelse, og gjøre e-trons premium-opplevelse tilgjengelig for langt flere. De første norske kundene får bilene sine allerede før årsskiftet.

VI TESTET E-TRON MED STOR TILHENGER!