100 år lar seg høre, og noen 100-åringer er sprekere enn andre. Citroën hører til de spreke, noe de viser med konseptbilen 19_19.

Selvfølgelig kommer ikke denne som produksjonsmodell, og kanskje hadde vi ikke fått sett den, hadde det ikke vært for merkets 100-års jubileum. Likevel tar Citroën oss med til en ikke alt for fjern framtid. 19_19 Concept er en av to konseptbiler som marker milestolpen for Citroën, der Ami One Concept var den første. Ami One er den citysmarte, mens 19_19 skal ta deg ut på landeveien.

Konseptene har det til felles at bilene blir viktig som mer enn et framkomstmiddel. Det skal være muligheter for å gjøre lekser, kontorarbeid eller bare slappe av.

Videreutvikling av dagens dempersystem, Progressive Hydraulic Cushion, som man blant annet finner på nye Citroën C5 Aircross, skal gjøre at bilen flyter som en UFO. Altså komfort av en annen verden.

Designen på konseptet er spesiell med hjul som går utenpå karosseriet. Dekkene er spesiallaget av GoodYear, og kalles C100 og er i størrelse 30 tommer. LED-lyktene i front går i hele bilens bredde, og forsterker det brede inntrykket. Mye av karosseriet er i glass, så man kan se rett igjennom det, mens blå-fargen skal føre tankene til rekord-bilen Petite Rosalie fra 1933. Du finner også koblinger til C6 og CX gjennom den konkave bakruta.

Innvendig sitter de reisende i en lounge med det meste av muligheter for underholdning. Bilen har noe så uvanlig som en bokhylle, og den kommuniserer med de reisende via en sylinder på dashbordet.

Noe som er spennende, er stemmestyringen som forstår 40 språk. Dette systemet er utviklet av SoundHound Inc og kommer etterhvert på flere av bilmodellene til PSA.

Selvfølgelig er konseptet elektrisk, og du kan kjøre 800 km på det 100 kWh store batteriet. To elmotorer på hver aksling yter tilsammen 456 hk og 800 nm. Sprinten til 100 går unna på fem sekunder, mens toppfarten er 200 km/t. Konseptet er klar for trådløs lading, men kan også lades i hurtiglader, og da får du 600 km rekkevidde i løpet av 20 minutter.

Konseptet har muligheter for selvkjøring med sensorer i hjulene, og en LIDAR-radar på taket som leser av området rundt bilen. Det er valgfritt for føreren om han kjører selv eller overlater bilen i dens egne hender. I autonom modus felles det en-eika rattet inn i dashbordet, der også pedalene får plass.

De ytre målene på konseptet er 465,5 x 224 x 160 (lengde x bredde x høyde). Akselavstanden er 310 cm.