Hjem Bilutstillinger Citroën med førerkortløs mobilitetsløsning

Citroën med førerkortløs mobilitetsløsning

Ami One Concept skal levere mobilitet i byen, og kan leies i fra 5 minutter til 5 år.

Foreløpig har ingen helt funnet fasiten for fremtidens mobilitet i byer, nye forslag til løsninger ankommer stadig. Denne gangen er det Citroëns tur, og her er det et par gode idéer.

Selv sier den franske bilprodusenten at Ami One skal gjøre det samme for fremtidens bytransport som 2CV i sin tid gjorde på bygda: Levere mobilitet for alle.

I forlengelsen av den tanken, kan faktisk Ami One kjøres uten førerkort. Med topphastighet på 45 km/t, vil bilen i de fleste Europeiske land falle under noe ala de norske reglene for moped-kjøring. Med andre ord kan den brukes allerede fra 16-års alder (14 år i Frankrike).

Bilen kan reserveres for småturer helt ned til 5 minutter via app på telefonen, en funksjon som ses sammen med PSAs bildelingstjeneste Free2Move.

Men den kan også leases i opp til 5 år. Eller for noen uker eller måneder, om det passer best.

https://www.youtube.com/watch?v=b6iTZXOfJr0

Ami er såklart elektrisk, og har rekkekvidde på 100 km. Med beskjedne ytre mål (2,5 meter lang) har den god plass til to personer, og den er lett – bare 425 kg. Alt i tråd med at dette skal være et rimelig og lett tilgjengelig kjøretøy som passer i byer.

Mobilen er selvfølgelig sentral i mer enn booking, du kan låse opp bilen ved scanning av QR-kode på dørene, og vel på plass inne, plasseres telefonen i et eget område hvor kommunikasjonen med bilen starter.

Infotainmentsystem og navigasjon vises i frontruten via head-up teknologi, mens en 5-tommers instrumentskjerm viser hastighet, batteritilstand og annen info.

Mye skal være stemmestyrt, og alt er forenklet ned til to knapper i rattet: En til å aktivere stemmestyring og en til å bla gjennom apper. Til høyre for rattet finner du startknapp, nødblink, girvalg og blåtannhøyttaler med volumkontroll.

Citroën sier i denne omgang lite om i hvilken grad bilen er, eller kan bli selvkjørende, så vi oppfatter Ami One først og fremst som en bil du selv må kjøre.

Det plasserer den for øvrig nærmere virkeligheten, så kanskje er det ikke så lenge før dette er en realitet. Vi får vite mer på Genéve-utstillingen i starten av mars.