Allerede i vinter skrev vi om Ioniqs facelift, men da sto hybridutgavene i sentrum. Nå er det også klart for oppdatering av elbilen. Større batteri er bare en av nyhetene.

Dette er en god gammeldags facelift – altså en skikkelig midtlivsoppdatering av inneværende generasjon. For øvrig av en bil vi liker svært godt her på Bil og Motorbloggen.

For selv om batterikapasiteten kunne vært større allerede fra starten av, er bilen som både kommer som fyllhybrid, ladbar hybrid og ren elbil, en svært vellykket modell. I alle fall om økonomi og komfort står på menyen.

Ioniq er i motsetning til de fleste andre elbiler som lanseres for tiden, hverken SUV/crossover-aktig eller med andre intensjoner enn å vektlegge annet enn maksimal utnyttelse av energi.

Tillagt høy komfort, mye utstyr og nokså praktisk interiør, er det et uvanlig ærlig og velfungerende konsept om du spør oss.

LES TEST AV HYUNDAI IONIQ ELECTRIC FRA 2017 HER!

Nå er det altså klart for en oppdatering, og som du ser av bildene er det forandringer å finne både på ut- og innsiden.

Sistnevnte preges av mye større skjerm i midten – den måler nå 10,25 tommer. Innholdet er dessuten forbedret og utvidet. Delvis i og med innføringen i «Live Services» som alltid sørger for oppdatert informasjon om ladepunkter, trafikkforhold, parkering og så videre.

Ikke minst er det nyheter å finne på tilkobling. Oppdaterte Ioniq kommer med Blue Link, som er en app hvor du får tilgang til bilen og eksempelvis kan styre klimaanlegg og dørlåser fra mobilen. Du kan også starte og stoppe bilen, sjekke batteristatus, finne ladepunkter og planlegge turer.

eCall er også på plass – et system som automatisk melder fra til nødetater om ulykken skulle være ute. Du kan også utløse hjelpefunksjonen manuelt, for eksempel om du skulle være en av de første bilene på et ulykkested. Undersøkelser Bil og Motorbloggen har sett, viser at kunder med lignende systemer i andre bilmerker er svært fornøyd og føler ekstra trygghet med slikt system – veldig bra at det er i ferd med å etableres for de fleste merkene.

Appropos sikkerhet, ble Ioniq kåret til best i klassen av EuroNCAP tilbake i 2016, og nå forsterkes bildet via nye aktive systemer. Bedre skiltleser, fotgjengerleser og syklistgjenkjenning er blant nyhetene. Filskifthjelp og automatisk fjernlys blir standard, og filholderen fungerer ned til 0 km/t.

For mange vil imidlertid økt batterikapasitet være viktigste punkt. Den vokser fra 28 til 38,3 kWt – en økning på 36 prosent, som gir rekkevidde målt etter den nye og strenge WLTP-standarden på 294 km.

Motoreffekten økes samtidig fra 120 til 136 hestekrefter, mens dreiemomentet er på 295 Nm. Ombordladeren blir også forbedret – fra 6,6 kW til 7,2. Hvor mye hurtiglading den kan ta, er imidlertid ikke oppgitt foreløpig – Hyundai sier bare at det tar 54 minutter å lade fra 0 til 80% på en 100 kW hurtiglader – men det betyr jo ikke nødvendigvis at bilen tar så mye som 100.

Prisene for oppdaterte Ioniq electric er ikke klare foreløpig, men bilen kommer til Norge i høst.