DS7 Crossback er den første i en lang rekke elektrifiserte modeller fra franske PSA de kommende årene. Nå er norsk pris klar.

DS – luksusbilmerket i PSA – er ikke bare premium, men også gruppens teknologibærer. Dermed er de først ut både med plug-in hybrid og elbil – i en lang rekke lanseringer av slike biler de neste par årene.

ELBILEN DS3 CROSSBACK E-TENSE HAR VI ALLEREDE KJØRT – LES MER HER!

DS7 Crossback, som allerede har vært i salg en liten stund som ren fossilbil, er en SUV omtrent midt mellom BMW X1 og X3 i størrelse, eller omtrent som en Toyota RAV4. Sånn for å plassere den for deg.

Det betyr romslig interiør med 555-liters bagasjerom og komfortabelt baksete. I tillegg har selvfølgelig DS7 strukket seg maks for å i denne, som foreløpig er merkets flaggskip, laste inn så mye utstyr, eksklusive materialer, design og byggekvalitet de kan.

Dette er en premiumbil, og om den vanskelig direkte kan sammenlignes med alternativer fra Audi, BMW og Mercedes, byr DS definitivt på en alternativ og spennende form for luksusbil der individuell design, nye spennende materialvalg og ikke minst komfort, står i sentrum.

Nå er det endelig klart for versjonen Norge har skreket etter. E-Tense 4×4 er en ladbar hybrid som byr på hele 300 hestekrefter og 450 Newtonmeter. Kreftene kommer fra en 1,6-liters turbo bensinmotor på 200 hester pluss to stykk elmotor på 110 hver (som da gir firehjulsdrift).

Batteriet er på 13,2 kWt, som gir rekkevidde på inn til 50 km i henhold til den nye og etter vår erfaring nokså realistiske WLTP-måten å måle på. Den lades på 8 timer i vanlig stikkontakt (3,3 kW, 8A), eller på 1 time og 45 minutter i veggboks på 6,6 kW og 32A. Sistnevnte er nok å anbefale for de av dere som skal ha denne bilen.

Skulle du være nervøs for eventuelle trinnløse CVT-automater eller annet skummelt, kan du dessuten ta det rolig med en gang. DS7 Crossback E-Tense leveres med vanlig moderne 8-trinns converterautomat.

Dermed er også potensialet til gode fartsressurser ivaretatt gjennom hele drivelinjen. Her går 0-100 km/t unna på spreke 6,5 sekunder. Oppgitt forbruk er på 0,22 liter pr mil, mens utslippet er på 49 g/km.

Til Norge tar DS kun inn topputgaven Grand Chic – med det er ting som skinninteriør, navigasjon, elektrisk justering av seter, fullt LED-lys, adaptiv cruise og masse annet inkludert i prisen. Det er for øvrig også det avanserte adaptive chassiset DS Scan Suspension, hvor bilens kamera leser veien slik at understellet tilpasser seg ujevnhetene fortløpende. Systemet vant for øvrig Technobest-prisen fra Autobest i år.

Prisen på 570 000 kroner, avslørt i dag, er svært attraktiv – her får du altså en ladbar premium-SUV med firehjulsdrift og betydelige fartsressurser for omtrent samme pris som en topputstyrt lignende fullhybrid eller fossil-SUV fra et vanlig folkemerke. Og selvfølgelig betydelig rimeligere enn tradisjonelle premium-alternativer.

DS7 Crossback E-Tense kommer hit mot slutten av året, og ventes sammen med DS3 Crossback E-Tense å ta de franske merket til helt andre høyder i Norge.