Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Mercedes CLA Coupé

Prøvekjøring: Mercedes CLA Coupé

Mens teknologien i cockpit hentes fra nye A-klasse og fokus på design er sterkere enn aldri før, lover Mercedes også imponerende kjøreegenskaper og komfort, når andre generasjon CLA nå er klar.

Tekst og foto: David K Andersen

Forrige CLA kom i 2013, og sammen med nå også erstattede A-klasse fra året før, har de to vært en enorm suksess for Mercedes. Poenget med disse bilene, som er sammenlignbare med 1-serie og 2-serie (Coupé) fra BMW og A3 i ulike former fra Audi, er å gi yngre kjøpere tilgang til merket.

Mercedes er kostbare biler, men med mindre modeller som dette, kan prisene begrenses sånn at flere får tilgang til premium, teknologi og kjøreegenskaper på høyt nivå. Med design i fokus har de truffet perfekt, og kan ikke bare nyte godt av høyt salg verden over, men også forhåpentligvis beholde kundene i fremtiden når det er tid for familie og mer plass, i kombinasjon med at lommeboken tillater større Mercedes-modeller.

Søstermodell A-klasse ble lansert i helt ny utgave i fjor (les mer om den og hva vi synes her), og nå er det klart for firedørs coupéen CLA, før Shooting Brake-utgaven (se de første bildene her), treffer markedet litt senere på året.

Midt oppe i denne betydelige modellfloraen, kan det være greit å ikke sammenblande. CLA har nemlig mindre til felles med nye A-klasse (i kombi- og sedan-utgave) enn du skulle tro. Joda – de er ganske like i fronten og interiørt, men CLA er et helt eget karosseri. Den er lavere, bredere og lengre enn A-klasse, så ikke engang den fremre delen av bilen er den samme.

Utgående CLA kom, til tross for betydelig suksess, ikke helt i mål på design for vår del. Det ble litt too much, med en så sluttende bakdel at du følte den når som helst kunne treffe bakken.

Nå er det helt andre boller. Storebror CLS (les test her), er fortsatt modell, men med et par forholdsvis enkle drag, har Mercedes strammet til designen på nye CLA og gjort den til en nokså annerledes visuell opplevelse. Forrige modells overdrevne banan-form er redusert til et minimum via trekk som løfter baken. Og med den super-aggressive sharknose-fronten med negativ vinkel og hissige øyne, og mer bredde, oppnås balanse og harmoni i utseendet. Og den fremstår fortsatt som en spesiell bil med design som bærende element i uttrykket.

Innsiden av CLA er i likhet med A-klasse en unik opplevelse hvor kombinasjonen av teknologi, design og opplevd kvalitet får konkurrentene til virke hverdagslige og gammelmodige.

MBUX – systemet som lar deg kommunisere med (og kommandere) bilen, består ikke bare av megaskjermen, touchpadden i midtkonsollen og styringsmulighetene i de to berøringsfølsomme firkantene i rattet.

«Hey Mercedes» er et av bilverdens mest avanserte stemmestyrings-systemer. Med intelligente evner, kan du i praksis kontrollere alt, enten det er å endre volum på anlegget, åpne takluken eller justere temperaturen. I tillegg kan du spørre om ting som hvordan været er dit du er på vei eller hvor nærmeste pizza er å finne. Det utvikles dessuten fortløpende slik at det snart vil være mulig å få resultater fra sport, tilstanden for ulike aksjer på børsen, eller utført matematiske utregninger.

Interiøret ellers kommer med en rekke ulike valg for farger, materialer og utstyr. Her er det mulig å variere mellom alt fra lyst og lett, til mørkt og sportslig.

CLA er i grunnen forhjulsdreven, men de større motorene leveres også med 4Matic firehjulsdrift. Alle utgaver har uavhengig multilink hjuloppheng bak. Sammen med kraftigere stabstag, bredere sporvidde, lavere tyngdepunkt og mulighet for adaptivt chassis, skal den være mer dynamisk og sportslig på veien enn A-klasse.

På motorsiden kommer den med tre dieselmotorer og fire bensin. CLA 180d, med 1,5-liters diesel og 116 hestekrefter, samt CLA 180 og 200 med 1,33-liters turbo bensin på 136 og 163 hestekrefter, har alle base i et Renault/Nissan-samarbeid. De er kraftig omarbeidet av Mercedes, og er koblet til en 7-trinns dobbeltclutch-automat med tilsvarende base.

CLA 200d og 220d med 150 og 190 hestekrefter, er imidlertid den egne og etter hvert velkjente OM654 – du vet – den nye dieselfireren kjent for ekstremt lave og tidvis helt fraværende Nox-utslipp. CLA 220 og 250 bensin har også ren Mercedes-motor og byr på 190 og 224 hestekrefter.

De to store dieselmotorene leveres i kombinasjon med en helt ny egenutviklet 8-trinns dobbeltclutch-automat, mens de to største bensinmotorene også kommer med egen automatkasse av samme type, men med 7 gir.

Salgsstart i Norge er i april, med utleveringer fra mai. I begynnelsen er det snakk om 180d samt bensinutgavene 180, 200, 220 og 250. De to siste med firehjulsdrift.

Utseendet har jeg allerede antydet egen mening om – det er et enormt løft mot tidligere. Først og fremst føles CLA designmessig nå mer som en fullverdig og ultrastilig Mercedes og ikke som en slags delvis lykket CLS-kopi for de med lommebok som ikke strekker til.

Og som med A-klasse, er selvfølgelig interiøret også her mindblowing. Sammenlignet med større Mercedes-modeller er denne lettere og luftigere på en måte – til tross for at den er mindre. Antagelig skyldes det fraværet av «overligger» over widescreen-skjermene, i lag med horisontal designfokus og økt bredde.

Det skjer uten at det går på bekostning av kvalitetsfølelse og materialvalg, og forsterkes i modellene med kontrastfargede paneler. De tre elementene design, opplevd kvalitet og teknologi, møte som sagt usedvanlig godt i CLA.

Selv om tech-nivået er skyhøyt, er det hele forholdsvis enkelt å skjønne. At du samtidig trenger litt tid på å sette deg inn i alle muligheter, er nok mer av en fordel for de fleste. Det er både kult i starten, og mer spennende i lengden, når mulighetene er så mange.

Sittestillingen er optimal for meg – jeg kan sitte lavt og trekke med rattet ut slik at følingen med bilen øker. Komfort-setene som kommer som standard, er i likhet med sportssetene antydningsvis smale i seteputen, men sidestøttene, som havner under utsiden av lårene, er heldigvis myk og ok å sitte på. Med blant annet justering av lengden på sitteputen, er dermed komforten svært høy. Også sportssetene har komfort i fokus, men ser kulere ut, og gir noe mer sidestøtte.

Plassforhold er ikke nødvendigvis CLAs største styrke, men den er bedre enn forrige generasjon. Spesielt i bredden – som gjør opplevelsen om ikke luftig fra baksetet (de sluttende sidevinduene og den høye midjen stikker av med lys), så bedre enn før.

Bagasjerommet er bittelitt mindre enn før, men byr likevel på 460 liter (mot A-klassens 370). Dessuten har Mercedes delt baklyktene i to, sånn at innlastningsbredden øker med hele 26,2 cm.

For oss som liker å kjøre bil, er det imidlertid først ute på veien de viktigste inntrykkene kommer.

Og selv om Mercedes har ladet oss opp til å forvente store ting langs svingete veier, tar det ikke lang tid før det er klart at komfort er CLAs trumfkort. Den er nemlig bemerkelsesverdig god til å fjerne ujevnheter i veien. I tillegg har den luftfjæringsaktig flyt og stor finesse i måten hjulopphenget arbeider på.

Med adaptivt chassis i Comfort-stilling, skulle du ikke tro dette var en kompakt bil, men heller en stor luksus-sedan. Forskjellen om den vippes over i Sport, er en av de tydeligste vi har kjent på lenge, og det er en veldig god ting. Hva er vel ellers poenget?

Kunststykket i det hele, er at den til tross for den store forskjellen mellom valgene i kjøreprogram, også er overraskende komfortabel i Sport. Finessen i hjulbevegelsene er fortsatt til stede der. Det er sjeldent tegn på annet enn et særdeles gjennomarbeidet og vellykket chassis.

Det understrekes av at CLA også er forholdsvis sportslig – som Mercedes selv påstår – morsom å kjøre på svingete veier. Er du av typen som foretrekker gokart-aktig følelse i svingene er den kanskje for myk, men for oss som liker å kjenne karosseriet bevege seg litt og at ting skjer mellom asfalten og deg selv, er kjørefølelsen svært god.

Spesielt vellykket med tanke på kjøreglede er selvfølgelig 250 bensin med 4Matic. Der er motoren kraftig nok, og firehjulsdriften intelligent nok, til at du tydelig merker vekt- og kraftfordelings-forflytninger for- og bakover.

Gå av gassen inn mot svingen og merk at forhjulene tildeles mer vekt og fokus, styr den gjennom, gå på gassen ut, og merk bakhjulene sette seg og dominerer karosseriets bevegelser. Svært tilfredsstillende, levende og effektivt.

På drivlinje-siden leverer de større alternativene den absolutt beste opplevelsen, mens blant annet den «lille» 200 bensinmotoren til tross for gode fartsressurser er mer bruksvennlig enn entusiastisk i karaktéren. 220d imponerer minst like mye i CLA som i større Mercedeser, mens 250 er det naturlige valget for entusiasten.

Selv om prisene er forholdsvis hyggelige, blir det selvfølgelig kostbart om du både vil ha stor motor og  mye utstyr i CLA. Til Norge tas bare høyeste og nest høyeste utstyrsnivå, så selv om du går for en rimeligere variant, vil den nok ikke føles skrapet. På den annen side er det på typisk premiumbil-vis mulig å ekstrautstyre selv høye grader videre opp til himmelen.

Du bør nok være spesielt interessert for å koste på deg pose og sekk i CLA (både stor motor og maks utstyr). Det fine er imidlertid at alle opsjonene gir deg mulighet til å finne et kompromiss som passer interessene dine.

Prisene eks leveringskostnader starter på 415 000 kroner (for 180-modellene), og med essensielt utstyr som store skjermer og litt annet, vil du kunne klare deg med halvmillionen.

Er du opptatt av design og informasjonsteknologi kan du utvide videre den veien, mens jeg, som helst vil nyte den glimrende kjøreopplevelsen, ville gått for 220 bensin om jeg ikke kjørte kjempemye, eller 200/220d (når de kommer) om behovet tilsa betydelig årlig kjørelengde.

Vanskelig å anbefale en så stilig, velkjørende og avansert bil som CLA, er det uansett utgave ikke. Etter litt fomling på første forsøk, ser andre ut til å sitte midt i boksen uansett målemetode.

Våre bilder:

Bilder fra Mercedes:

Data:

Mercedes CLA Coupé 180 200 7G 250 7G 4Matic 180d 7G 220d 8G
Pris fra 427 900 452 900 562 900 427 900 Ikke klar
Motortype R4T bensin R4T bensin R4T bensin R4T diesel R4T diesel
Motorvolum 1332 ccm 1332 ccm 1991 ccm 1461 ccm 1995 ccm
HK v. o/min 136/5500 163/5500 224/5500 116/4000 190/4000
Nm v. o/min 200/1460 250/1620 350/1800 260/1750-2750 400/1600
Girkasse 6M 7A (DCT) 7A (DCT) 7A (DCT) 8A (DCT)
Vekt u/fører 1395 kg 1420 kg 1550 kg 1490 kg Ikke klar
Tilhengervekt 1400 kg Ikke klar 1800 kg 1400 kg Ikke klar
Forbruk blan. 0,55 l/mil 0,55 l/mil 0,65 l/mil 0,38 l/mil Ikke klar
Utslipp CO2 125 g/km 121 g/km 149 g/km 100 g/km Ikke klar
Lengde mm 4688 4688 4688 4688 4688
Bredde 1830 1830 1830 1830 1830
Høyde 1439 1439 1439 1439 1439
Bagasjerom 460 l 460 l 460 l 460 l 460 l
Toppfart km/t 216 229 250 205 Ikke klar
0-100 km/t 9,4 s 8,2 s 6,3 s 10,7 s 7,1 s