Produksjonen av nye Mini Cooper SE starter i november – nå kan du gjøre reservere den.

Siden Norge og elbil er, vel, Norge og elbil, er vi blant de første som nå kan sette oss på reservasjonsliste for den nye elbilen. Det koster 10 000 kroner, som selvfølgelig kommer til fratrekk på kjøpesummen når bilen etterhvert leveres, eller du får de tilbake om du trekker deg. Mer informasjon finnes på Minis norske nettsider.

Alt normalt der altså, og dette er egentlig den eneste nyheten her, ved siden av at navnet er satt i stein: Mini Cooper SE.

Så kan vi naturligvis spekulere litt i hva denne bilen kommer til å være. Og det er kanskje litt mer spennende i dette tilfellet enn ellers.

For Mini er design, utstråling og kjøreglede. Når de nå skal lage elbil av den, er det lov å håpe på at også sistnevnte følger med over til den elektriske siden i sterkere grad enn hos mange andre.

BMW-konsernet (som eier Mini) har allerede omfattende erfaring med i3, og selv Mini, med Countryman-SUVen, har nå produsert ladbare hybrider et par år.

Med BMW i8 viser de dessuten at det er fullt mulig å lage skikkelig råe elektrifiserte biler.

Når Mini lar bokstaven S bli stående i modellnavnet, og ikke bare E, er det vanskelig å tolke det på andre måter enn at bilen kommer til å få sportslig preg med tilhørende kjøreegenskaper og fartsressurser.

Skal den matche en vanlig Cooper S betyr det at den trenger omtrent 200 hestekrefter og bør kunne klare sprinten til 100 km/t på rundt 6 sekunder.

Vi noterer oss samtidig at Hondas nye elbil ser ut til å gå samme vei som Mini, og egentlig også BMW i3 og DS3 Crossback E-Tense (les første prøvekjøring her). Felles for alle disse, er at det spilles på mer enn bare elbil-faktoren. Dette er biler som også har design, teknologi, kjøreegenskaper og andre fristende elementer. Sånn at du skal få lyst til å kjøpe dem av flere grunner enn bare at de er elektriske. Det liker vi.

Så får vi se hva det blir til når Mini etterhvert slipper fakta.