Helt siden 80-tallet og suksessen med Pajero, har Mitsubishi levert SUVer i toppklasse. I Genève står Engelberg Tourer klar, og selv om dette er et konsept, får vi forsmaken av neste SUV-kapittel hos japanerne.
Elektrifisering er en selvfølge og firehjulsdrift likeså. Engelberg Tourer er en plug-in hybrid og bygger videre på ideen om en allsidig og brukervennlig SUV ala Outlander. Den er noe større, og plassen til passasjerer og bagasje er generøse. Bagasjeplassen skal være akseptabel selv med tredje seterad i bruk.
Designen er tøff, og den spesielle fronten gir et et helt nytt utseendet for Mitsubishi, samtidig som noen detaljer videreføres fra dagens modeller. Særlig ytre del av fronten kan man kjenne igjen fra Eclipse Cross. På toppen av panserets ytterkant sitter LED-lys, som sammen med LEDlysene lenger ned på hjørne, gir en stilig lyssignatur. På taket har Engelberg en takboks med automatisk åpning/lukking. Under takboksen er ekstralysene plassert. Vi kan bare gjette oss til hvor bra denne synes om kvelden. Bakenden er litt mer konservativ, men meget elegant.
Motorsammensetningen er 2 elmotorer og en 2,4-liters bensinmotor, noe vi kjenner igjen fra Mitsubishi Outlander PHEV, og motorene kan jobbe både sammen og hver for seg. Rekkevidden fra batteriet skal være på 70 km, noe som bør bety et større batteri enn Outlanders 13,8 kWt. Drivlinjen kalles for neste generasjon PHEV-system, og da regner vi med at effekten er høyere i Engelberg Tourer enn hos Outlander.
Framkommeligheten skal også være bedre, og firehjulsdriftsystemet Super All Wheel Control sammen med Active Wheel Control, er fintunet for å gi kraftigere akselerasjon, kortere bremselengde og sportsligere kjøreegenskaper.
For at kjøringen skal være så miljøvennlig som mulig, bruker navigasjonssystemet liveinformasjon slik som vær, trafikk og landskap. Dermed kan drivlinjen variere bruksmønsteret slik at man til enhver tid kjører mest mulig økonomisk.
En annen nyhet hos Mitsubishi er V2H-systemet Dendo Drive House. Dette er et system som gjør at man kan lade, lagre og føre strøm mellom bil og hus eller omvendt, alt etter behov. Systemet består av elektrisk bil eller en plug-in hybrid, en lader som kan brukes begge veier, solceller på hustaket og et batteriet i hjemmet. Systemet skal i bruk fra 2019 og skal i første rekke tilbys i Japan og Europa.
Når neste SUV fra Mitsubishi lander hos norske forhandler, vet vi ikke, men med den suksessen som Pajero startet på 80-tallet, fortjener den en god etterkommer, og Engelberg Tourer kan være arvtageren.