GR Supra GT4 Concept har verdenspremiere på Genéve-utstillingen. Toyota lodder stemningen for produksjon av kunderacing-biler.
GT4-klassen i racing blir stadig mer populær. Bilene har nære bånd til produksjonsmodellene – en ev forutsetningene for suksessrike bilsport-satsinger innen baneracing. Og siden gatebilene de baseres på i utgangspunktet er nokså heftige sportsbiler, blir også GT4-klassen rask og spennende både for førere og publikum.
HER ER PORSCHE-RIVALEN: 718 Cayman GT4
Om det blir satsing fra Toyota, er slik vi forstår det foreløpig ikke avklart – interessen skal først måles. Dette er nemlig typisk «kunderacing-biler», altså har ikke nødvendigvis Gazoo Racing eget fabrikksteam som kjører bilen i løp rundt om i verden – private racingteam kjøper bilene og drifter dem selv.
Visningen av racing-konseptet i Genéve, skal derfor lodde stemningen ute i markedet.
GT4 Concept er lettere, og på grunn av mer omfattende aerodynamikk, lenger enn gateversjonen. Legg merke til diffuseren foran og bakvingen.
Som hos Porsche, benyttes alternative materialer flere steder. Istedet for karbonfiber og aluminium, er nye komposittmaterialer basert på hamp og lin utviklet for produksjon av lette og sterke komponenter.
Drivverket skal ha store likheter med gatebilen, men er selvfølgelig oppgradert. Her er det altså snakk om turbomatet rekkesekser og automatkasse. Effekten skal være økt, og alt fra drivakslinger til bremser er oppgradert.
Vi kommer tilbake med både mer informasjon og egne bilder etter Genéve-utstillingen i starten av neste uke.
PS: Lurer du på noe spesielt om GT4-raceren eller nye Supra i gateversjon? Jeg har avtale med både sjefingeniør for Supra (og GT86), Tetsuya Tada og Alastair Moffitt fra Gazoo Racing på tirsdag. Send meg gjerne ting du lurer på, så skal jeg prøve å få svar: david@bilogmotorbloggen.no