Ingen grunn til å henge med hodet selv om prisen på nye Mercedes CLS skulle gjøre den uoppnåelig. Bare gå tilbake i tid, så har du kanskje råd til en firedørs-coupé likevel.

Av David K Andersen, foto: Mercedes

Vi testet nylig Mercedes CLS 450 her på bloggen – et himmelrike av en bil. Luksus, komfort og design i tonnevis, og ikke minst en fantastisk ny rekkesekser under panseret.

LES TESTEN AV NYE CLS 450 HER!

Dessverre er prislappen stiv, så det å sette navnet sitt på et papir som viser at du er eier av en helt ny CLS, blir fort noe mange av oss bare drømmer om. Åpner du Finn-appen, finnes det imidlertid muligheter – allerede fra 120 000 kroner!

Om bilen

Om første generasjon CLK og de to Maybachene 57 og 62 var å anse som trening, skal ikke vi si noe om, men vi synes Michael Fink traff betydelig bedre da han designet CLS i 2001.

Tre år senere var den på plass i butikkene, og vi var lettere sjokkskadet. Hva i all verden Mercedes? Dere som laget konservative sedaner og coupéer i alle år, og så dette?

Totalt annerledes enn alt annet, noe helt nytt. Men samtidig så utrolig stilig! Da CLS først kom, var den virkelig en sensasjon. Kanskje til og med en viktig brikke i utviklingen som har tatt Mercedes dit de er i dag: Den av de tre tyske premium-merkene som gjerne drar design lengst i sine nye modeller – fremfor å finpusse på forgjengerens utseende.

GALLERI MED ORIGINALE PRESSEBILDER FRA MERCEDES NEDERST I ARTIKKELEN

W219, som er internbetegnelsen for første generasjon CLS, var basert på E-klasse W211 (2002-2009). Den har samme akselavstand, men er lenger, lavere og bredere enn E-klassen.

Den har også dårligere plass, bagasjerommet tar rett over 500 liter på V6-versjonene og rett under på V8erne. Også baksetet er mindre, men samtidig sitter to personer særdeles komfortabelt i gode seter der.

Mercedes-Benz CLS 280

Chassiset var tunet mer for sport enn i E-klasse, og styringen var mer direkte, sånn at bilen skulle skille seg fra E og dessuten følge opp utseendet bedre.

I motsetning til dagens CLS, hadde 219 dessuten helt eget dashbord som var betydelig mer eksklusivt i design og materialer enn på 211. Du fikk dessuten utstyr som i 2004 langt fra var dagligdags. For eksempel adaptiv cruisekontroll, ventilerte seter, bi-xenon og luftfjæring.

Motorer og girkasser

Første CLS kom i 2004 som 350 bensin med V6 på 272 hestekrefter. Den klarte 0-100 km/t på 7 sekunder blank og toppet 250. Fra 2006 fikk den CGI-motoren og 20 hestekrefter til, samt reduksjon i akselerasjonen med 0,3 sekunder.

Du fikk også en 500 med 5-liters V8 og 305 hester. Også den skiftet ut i 2006 – mot 5,5-literen med 388 hestekrefter og 530 Nm. Ganske så bra for en sugemotor, og den brukte bare 5,4 sekunder til 100 km/t.

Mest poppis i Norge, og dermed også mest tilgjengelig på brukmarkedet, er selvfølgelig 320 CDI som kom i 2005 og kunne by på 224 hester og 540 Nm. Også den klarte 100 på 7 blank.

Med faceliften i 2008 økte motorutvalget til 280, som endret navn til 300 året etter. Begge hadde imidlertid samme 3-liters V6 på 231 bensinhester. De andre motorene forble uendret, selv om dieselen endret navn til 350 CDI for 2009/10.

I 2005 kom CLS 55 AMG. Den hadde 5,5-literen, men med kompressor, sånn at effekten var på 476 hester og 700 Nm: 4,7 sekunder til 100!

Allerede året etter, ble den imidlertid skiftet ut med CLS 63 AMG. Den nå legendariske 6,2-literen, uten overlading, men med hele 514 hester og 630 Nm, hadde funnet veien til CLS. 4,5 til hundre.

Alle førstegenerasjons CLS hadde 7G-Tronic automat som standard og ingen kom med firehjulsdrift.

Mercedes-Benz CLS-Klasse, CLS 280
Potensielle problemer

Ifølge Dekra har CLS W219 mer feil en gjennomsnittsbilen. Her er noen punkter som er verdt å ha i bakhodet:

  • De første 350 bensinmotorene har for mykt gods i tannhjulene på balanseakslingene. Motoren heter M272. Problemet skal være løst på motorer med høyere serienummer enn 30 468993. Mange sier motoren bør unngås.
  • Dieselen er bra, men sjekk innsugsmanifolden og motoren som styrer stenge-spjellene. Det kan også forekomme oljelekkasje på pakningen til oljekjøleren.
  • Farts-sensoren på automatkassen kan være problematisk. Bilen holder isåfall for lenge på girene. Motorlampen skal lyse dersom dette er et problem. På nyere versjoner kan et rep-kit løse problemet, på eldre må ofte hele ventilhuset skiftes.
  • På biler med vanlig fjæring, er brudd i bakfjærene vanlig. På biler med luftfjæring må du regne med å bli nødt til å skifte luftbelger på et eller annet tidspunkt.
  • Ledningene til baklampene kan gnisse mot baklukas hengsel og få brudd.
  • Sjekk at vanndreneringshullene i karosseriet er åpne og gjør jobben sin. Det har vært tilfeller med elektronikkproblemer på biler hvor disse har vært tette.
Prisene

På Finn.no, starter prisene på CLS pr januar 2019 på 120 000 kroner for en 350 bensin som har gått rundt 200 000 km.

Det er antagelig lurt å heller legge på 50-80 000 kroner og gå for en strøken diesel og kanskje en 06 eller 07-modell.

Det hender du kan finne en 500 til ikke så veldig mye mer, men da må du følge med.

AMG finnes fra 400 000, men for de pengene kan du også få en 350 diesel av neste generasjon fra 2012 med firehjulsdrift, så valget kan være vanskelig.

CLS-Klasse, CLS 55 AMG
Vårt tips

Vi ville gjort én av tre ting: Satset på en velholdt diesel med lav km til rundt 200 000, en sjelden 500 bensin til god pris, eller en billig bil med høy km-stand og beviselig svært godt vedlikehold.

Ikke glem at vi snakker gammel premium-bil her. Det kan være svært kostbart å reparere, så det er lurt å sette av noen kroner til vedlikehold, så har stående til du får en smell, samt sjekke ut markedet for uavhengige, mindre Mercedes-spesialister.

Mercedes er et stort merke, som betyr at deletilgangen er god, og at utvalget av leverandører til ulike priser er betydelig.

Husk at store Mercedeser som dette tåler mange km. Men tenk også over at en bil som har gått 150 000 km uten spesielt store påkostninger, fort kan bli langt dyrere å eie enn en som har gått 50-100 000 km mer, men hvor masse deler er skiftet ut.

Galleri CLS:

Galleri CLS AMG: