Mitsubishi har ikke stått på startstreken i Dakar-rallyet siden 2009, men nå er de endelig tilbake. Om dette er starten på en motorsport offensiv fra merket, vet vi ikke, men de er savnet, både i rally og offroad rally.

Av Vegar Bjørge

Mitsubishi og rally var like synonymt som Subaru Impreza og Petter Solberg, og den japanske fabrikken tok hele 5 WRC-titler og 12 Dakar seiere. Derfor kan man forvente seg en del, når de igjen kommer til start.

Det er den spanske Mitsubishi-importøren som tar ansvar, og derfor er det også en spansk duo som skal ta ekvipasjen igjennom det tøffe rallyet. Fører er lokalhelten Christina Gutièrrez, mens landsmannen Pablo Huete skal holde styr på navigeringen. Gutierrez har deltatt på de to foregående Dakar-rallyene, og ble beste kvinnelig sjåfør i 2018.

Bilen de skal ratte er en Mitsubishi Eclipse Cross i klassen T1 Proto. Den skiller seg stort fra produksjonsmodellen, og er spesialbygget for å klare 5000 km gjennom tøffe løyper. 70% av løypene er sand, og med 10 lange fartsetapper over 12 dager, er Dakar-rallyet et av verdens tøffeste motorsportarrangement.

– Kommende rally blir et stort skritt frem for meg sammenlignet med foregående år. Denne bilen er raskere og har ekstreme off-road egenskaper. Med Eclipse Cross utseende ser den spektakulær ut og vekker virkelig stor oppsikt, sier Christina Gutièrrez.

Du kan følge Christinas framgang på https://www.cristinagutierreztt.com/

Dakar-rally starter 6. januar.

Bilens tekniske spesifikasjoner:
RØR-RAMME I STÅL, KARBONFIBER KAROSSERI
UAVHENGIGE HJULOPPHENG, TRIANGELARMER
2 FULLT JUSTERBARE STØTDEMPERE PER HJUL
DIFFERENSIALBREMS FORAN OG BAK
KONSTANT 4WD, MEKANISK SENTERDIFFERENSIAL
6 TRINNS GIRKASSE, SEKVENSIELL MEKANISK SKIFT
VENTILERTE 280MM SKIVEBREMSER MED 4 STEMPELS KALIPPER
MOTOR: 340 HK/ 686 NM VED 3500 O/MIN

350 LITER DRIVSTOFFTANK

1850 KG EGENVEKT