Ingen av delene er i og for seg nye, men slår du sammen autonom parkering og trådløs lading, kan elbil-livet fort bli betydelig enklere.

Av David K Andersen

Automated Valet Parking System (AVPS), heter systemet Hyundai har sluppen en demo-video av.

Med dette i bruk, vil ladekapasiteten øke betydelig – rett og slett fordi det ikke er nødvendig å flytte bilene selv.

Så snart en bil plassert over den trådløse laderen er toppet opp, kjører den automatisk bort og finner en annen parkeringsplass. Dermed kan neste bil på egenhånd innta ladeplassen.

Via en app på telefonen, kan du når det er tid for lading be bilen kjøre til laderen, og så kan du be den innfinne seg på et for deg passende sted etter den er fulladet.

Med kontinuerlig kommunikasjon mellom bilen, parkeringsanlegget, ladestasjon og den personen som disponerer bilen, har sistnevnte når som helst tilgang til status i parkeringsanlegget og på ladestasjonen. Selvfølgelig i tillegg til bilen og ladeprosessen.

Hyundai og Kia vurderer å sette systemet i drift for publikum i 2025 – tidspunktet sammenfaller med introduksjonen av autonome biler på nivå 4. Allerede i 2021 vil autonom kjøring i utvalgte byer starte, og konsernet regner med å tilby fullt selvkjørende biler i 2030.