Kia har reklamert friskt med lurebilder en god stund, nå viser de endelig hele bilen – her er nye Soul.
Av Vegar Bjørge og David K Andersen
«Alt var bedre før» sier mange, og for de konservative, må det glede at Soul beholder sin sjel. Formen er kubisk og man kjenner godt designen fra dagens modell. Likevel er det en tøffere bil Kia nå viser opp, og med sine smale frontlykter, mer dynamiske front og spesielle bakpart, er dette langt mer moderne.
Vi har allerede skrevet om Soulens nokså interessante forhistorie, les saken her!
Det var på Los Angeles Auto Show, Kia premiere-viste Soul i går, og den kommer med særdeles interessante spesifikasjoner for elektriske Norge.
Riktignok skal også nye Soul produseres med vanlig motorisering, men hit er det bare den elektriske utgaven som kommer.
Den får batteri på hele 64 kWt, og motoren yter 204 hestekrefter og 395 Nm. Her er det med andre ord bare å forberede seg på at Kia skal åpne for bestillinger. Allerede første halvår 2019 skal den være på plass.
Kjøremessig blir nok dette et skikkelig skritt opp, for dagens Soul har ikke vært en høydare på det feltet. Ikke noe galt altså, bare ikke noe særlig å hoppe i taket for heller.
Nye Soul får nemlig uavhengig hjuloppheng bak, så med de fremskrittene Kia har gjort på kjøredynamikk de siste par årene, venter vi betydelig økt kjøreglede.
Du kan velge mellom ulike kjøreprogram, Eco, Comfort, Sport og Eco+. De har også noe å si for regenerering, klimaanlegg og andre optimaliseringer i forskjellige retninger.
Regenereringen styres forresten via hendlene på rattet og kommer i fire trinn, der det kraftigste er nok til å stoppe bilen. Ekstra smart er at dette er knyttet opp mot bilens kamera som leser trafikken foran sånn at den kan tilpasse effekten kontinuerlig.
To utgaver skal bli tilgjengelige, Soul EV og Soul EV Designer Cellection. Sistnevnte får tofarget lakk, Harman/Kardon-anlegg med 10 høyttalere, trådløs lading for mobilen, skinnratt og sikkert mer som ikke vet foreløpig.
Spesifikasjonene gjengitt her er for den amerikanske modellen, så ta høyde for visse endringer for Europa, men vi har ingen grunn til å tro at batteristørrelsen eller motoreffekten blir annerledes enn det som er oppgitt her. Den for for øvrig CCS ladesystem.