Elegant, sportslig og fremtidsrettet. Audi e-tron GT Concept er tredje kapittel i Audis elbil-satsing. Gran Turismoen skal komme i produksjon i 2020. Vi gleder oss!

Av Vegar Bjørge

Audi viser et elegant konsept i Los Angeles, der årets store amerikanske bilutstilling holder sted. De viser veien videre med sin e-tron satsing, og e-tron GT Concept er den mest elegant av e-tron konseptene.

Designet viser mye av fremtiden til Audis personbiler, og fronten ser lavere ut enn på dagens modeller. Grillen er bredere og luftkanalene er så langt ut på siden som mulig, for at fronten skal få de riktige proposisjonene. Utbygde skjermer rundt de 22″ store hjulene, gir e-tron GT et klassisk preg, og Audi-historien er med inn i framtiden. Lysene har Led-Matrix og laser-teknologi, og bakenden har fått en stor diffusor. Det eneste som mangler er noen fete eksospotter, men i stedet skal øynene festes på den smale lysstripen som går i hele bilens bredde.

De vitale målene på 496 x 196 x 138 (lengde x bredde x høyde i cm) viser at det er en stor bil. Bagasjen kan fordeles bak (450 liter) eller foran (100 liter) og gir muligheter for lange ferieturer.  Takket være bruk av lettmetall holdes vekten nede, selv med stort batteri. Taket er av Karbon, mens mye av karosseriet bygges i aluminium.

Innvendig er det meste sentrert rundt føreren, slik som touch skjermer med Black-panel look og virtuelle instrumentknapper. Det legges vekt på horisontale linjer og lyse farger som gir en god romfølelse. Interiøret er laget av materialer som ikke kommer fra dyr, og Audi legger vekt på bærekraft samtidig som det skal være av høy kvalitet. Syntetisk skinn, mikrofiber og econyl garn går igjen. Stolene både foran og bak er inspirert av motorsport, og gir god støtte når det går fort i svingene.

Motoriseringen består av to synkrone elmotorer, en på forakslingen og en på bakakslingen, og yter 590 hk. Det elektronisk styrte quattro-systemet bidrar til god framkommelighet, samtidig som det også gir gode kjøreegenskaper. Kjøreegenskapene skjerpes med firehjulsstyring og Torque Vectoring-system. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder, mens man når det dobbelt på litt over 12 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 240 km/t.

Rekkevidden etter ny målemetode er over 400 km, og lithium-ion batteriet er på over 90 kWh. Det sitter plassert mellom for- og bakaksling i gulvet på bilen, og bidrar til et lavt tyngdepunkt. Audi trådløs lading tar hånd om opplading av tomt batteri når man parkerer bilen på en ladematte, som består av en spole som skaper elektronisk magnetfelt. Ladekapasiteten er inntil 11 KW. Bilen er da fulladet når man skal ut igjen neste morgen.

Selvfølgelig kan bilen også lades via kabel, og da lader man 80 % av batteriet i løpet av 20 minutter, takket være et innebygd elsystem på 800 volt. e-tron GT Concept kan ellers lades på de aller fleste ladestasjoner. Lading skjer også ved regenerering av energi ved bremsing. Inntil 30% lengre rekkevidde oppnås ved effektiv bruk av regenerering, og Audi regner med at 90% av bremsing skjer uten å bruke bremsepedalen. Bremseskivene er keramiske så man vet man har bremsekraft når de først skal brukes.

Porsche har, sammen med Audi Sport, vært med på å utvikle Audi e-tron GT Concept, og derfor er konseptet en god blanding mellom sport og komfort. Den skal være brukervennlig i hverdagen, samtidig som man gjerne tar den en tur, når man skal underholdes på veien.

Planene for elektrifisering er store hos Audi, og i 2025 skal rundt en tredjedel av bilene fra Audi være elektriske. Neste år kommer e-tron Sportback på markedet, mens vi må vente til 2020 med å se e-tron GT på veien. Tilsammen regner Audi med å tilby 12 elektriske biler i 2025, og selv om Audi har noen utfordringer i dagens marked, ser framtiden lovende ut.