Nye Porsche 911 er tidløs og moderne, får mer effekt og blir raskere. Designet er ikonisk, mens interiøret blir digitalisert. Verdens beste sportsbil blir enda bedre.

Av Vegar Bjørge

Den 8. generasjonen av Porsche 911 er her, og den deler fortsatt designfilosofien med sin 55 år gamle stamfar. De aller fleste kjenner 911 på formen, uansett hvilken modell eller årstall. Derfor er det en utfordring å fornye, uten og ødelegge designet. Porsche klarer det hver gang, og derfor fremstår fortsatt Porsche 911 som en klassiker også når den er ny.

Første generasjon Porsche 911 fikk boxermotoren plassert i hekken, slik mange andre modeller på den tiden hadde. Folkevogna sto som modell, men etterhvert ble dette konseptet gitt opp. Likevel fortsatt Porsche med hekkmontert boxermotor på sin populære 911, og om vi skal tippe, fortsetter det slikt langt inn i evigheten.

Motoren er fortsatt en B6 på 3,0 liter i Carrera S og Carrera 4S. Med 450 hk er den 30 hk sterkere enn dagens modell, og toppfarten er økt til 308 km/t. Sprintøvelsen fra stillestående til 100 skal gå unna på 3,7 sekunder.  Sport Chrono Pakke gjør at man kan kutte tiden med 2 tideler. Heftige tall når vi vet det kommer mer fra Porsche etterhvert som man fyller på med 911-versjoner.

Utvendig er den nye modellen helt ny, noe som ikke er så lett å se ved første øyekast. Fronten har blitt 45 mm bredere, mens bakenden nå er like bred uansett hvilken modell du velger. Hjulhusene har blitt større for å få plass til 20″ hjul foran og 21″ hjul bak. Bakenden har fått en slank lyslist som strekker seg i bredden. Hekkspoileren, som stiller seg inn automatisk, har også ny design, mens luftspjellene på oversiden har blitt integrert i bakruta. På sidene legger man merke til de elegante dørhåndtakene, som spretter ut automatisk når man skal inn i bilen.

Interiøret er helt nytt i nye 911, og med inspirasjon fra fortiden, har man beholdt rene og tydelige linjer. Ny stol skal bidra til bedre sittekomfort, samtidig som man ikke trenger å forsake det sportslige. Foran føreren er det en stor turteller i sentrum av den 10,9″ digitale skjermen. På hver sin side av turteller er det plass til annen informasjon. Føreren setter selv opp hvilken informasjon han vil ha. Porsche lover en ny tidsalder innenfor det digitale, og man har nå tilgang til flere tjenester og mer underholdning enn noen gang.

For første gang har Porsche inkludert Wet Mode i kjøresyklusene sine. Systemet oppdager når det er vått på veien, og gir beskjed til føreren, som da kan sette opp bilen slik han ønsker. Dette kan gjøres enkelt ved å stille kjøre mode i Wet, eller man kan gjøre individuelle innstillinger så man får en kjøreopplevelse som man ønsker.

Porsche 911 har også en del hjelpesystemer slik som Adaptiv Cruise Control, Warning og Brake assist system, PCM med online navigasjon og Night Vision Assist med termisk bildebehandlings kamera.

Porsche kommer også med noen Digitale Applikasjoner som gjør eierskapet enda bedre for de som kjøper ny Porsche 911. Porsche Road Trip gir muligheter for å sette opp spennende kjøreruter, der appen gir anbefalinger om overnattingsteder og stoppunkter man må innom. Porsche 360+ gir føreren Porsche-opplevelser også når han er utenfor bilen. Porsche Impact regner ut CO2-forbruket ditt, og gir deg muligheter til å  investere i klimaprosjekter rundt om i verden. Dermed kan du på politisk vis være nærmest klimanøytral i en bensinslurpende Porsche 911. Når vi først er inne på forbruk, kan vi opplyse om at det er rekordlavt for en Porsche 911. Etter nye målemetoder skal Carrera S bruke 0,89 l/mil eller 205 g CO2/km.

Pris på nye Porsche 911 Carrera S starter på 1 615 900 kroner mens Carrera 4S koster 1 712 900 kroner.

Selvfølgelig finnes det også en klokke for de interesserte, The 911 Chronograph Timeless Machine Limited Edition. En klokke spesiallaget for anledningen av Porsche Design. Klokka er tilgjengelig fra april 2019 i en begrenset periode. Porsche 911 lever evig!