I natt ble nye Mazda 3 avduket i Los Angeles, og med AWD-system bør den være perfekt for norske forhold. Mazda 3 er også først ut av en ny generasjon med nye modeller fra Mazda.

Av Vegar Bjørge

«Den helt nye Mazda3 representerer et stort steg fremover for Mazda. Design, interiørkvalitet, sikkerhet, støyisolering og motorteknologi – alt er hevet til et nytt nivå med denne bilen» sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR og Produktsjef i Mazda Motor Norge.

Mazda fortsetter med to karosseriformer på den smarte kompaktbilen, og både sedanutgaven og kombiutgaven har sine fans. KODO-formen videreutvikles i begge karosserivariantene, og designlinjene er enda mer tydlige. Fronten domineres av en stor grill, smale og moderne lykter, mens bakenden har fått mer klassiske linjer. Kombien har sportslig design, der særlig C-stolpen er spesiell, mens sedanen er mer elegant.

Innvendig er det meste sentrert rundt føreren. Head-up display er på plass, i tillegg til en 7″ digital skjerm rett foran førere. Det er lagt vekt på kvalitetsmaterialer og at kupeen skal oppleves komfortabel for alle passasjerer. Komforten forsterkes av bedre støydemping.

Sentralt i dashbordet sitter en høyoppløslig 8,8 » skjerm som gjengir det aller meste av informasjon. Takket være MZD Connect, skal det oppleves meget innovativt. Telefoner kan kobles til via Apple CarPlay eller Android Auto.

Mazda kaller sikkerhetssystemene sine for i-Activesense, og nå får Mazda 3 føreren mye hjelp når kritiske og vanskelige situasjoner oppstår. Autobrems med fotgjengergjenkjenner, Kjørefeltassistanse og Adaptiv Cruisecontrol blir nå standard i Mazda 3.

Cruising og Traffic Support hjelper deg i køkjøring under 60 km/t. Systemet holder bilen i kjørefeltet, samtidig som den holder riktig avstand til bilen foran. Driver Monitoring er et system som til enhver tid sjekker at føreren er våken og har fokus på veien.

SkyActive X er navnet på den nye motoren som Mazda nå kommer med, og den er første kommersielle bensinmotor med kompressjonstenning. Fordelen er at blandingen av luft og drivstoff selvantennes når den komprimeres av stemplene.

Ved hjelp av et 24V mild-hybrid system (M Hybrid) skal drivstofforbruket reduseres med 20-30 % i forhold til dagens Skyactive G bensinmotor. Systemet fanger opp elektrisk energi ved bremsing, som brukes når man akselerer.

Nytt er også et oppgradert utgave av Mazdas i-Activ AWD firehjulsdrift system, som man får sammen med den nye bensinmotoren.

«I Norge lanseres bilen først med en Skyactiv-G bensinmotor i Mars, også denne med M Hybrid. Leveringer av Skyactiv-X starter først til sommeren og det er den motoren vi vil satse på i fortsettelsen» sier Brinch og tilføyer at dieselmotoren Skyactiv-D ikke er aktuell for Norge.