Hjem Nyheter Rivian R1T

Rivian R1T

Det finnes en god del å velge i om man vil ha seg en pick-up, men foreløpig har det vært få elektriske alternativer. Flere er på vei, men Rivian R1T er foreløpig den hotteste.

Av Vegar Bjørge

Elektriske biler finnes i flere og flere varianter, alt fra små biler, til store familiebiler. Vi har også flere varianter av varebiler helt opp til størrelsen ekstrem stor. Nå kommer også pick-upene med elektrisk drivlinje.

Rivian’s grunnlegger, RJ Scaringe, hadde allerede for 9 år siden en ide om en elektrisk pick-up med de samme bruksmulighetene som tradisjonelle pick-uper. Dermed satte han standarden tidlig for hvordan fremtidens Rivian skulle bli, og resultatet som vises på Los Angeles Auto Show er imponerende.

En batteripakke på opptil 180 kWt er imponerende, og rekkevidden skuffer heller ikke. Den oppgis til 640 km. På superlader kan batteriet lades i 50 minutter for å nå 80 % av kapasiteten, og i løpet av 20 minutter, har du lagt til 16 mil kjørelengde. R1T kommer også med to andre batteripakker på 105 kWt og 135 kWt. Rekkevidden på disse er 370 km og 480 km.

Den tøffe pick-upen har en motor på hvert hjul med 200 hk, noe som skal gi fortreffelig framkommelighet i ulendt terreng. I tillegg blir den superrask med en sprinttid til 96 km/t på 3,2 sekunder.

Den har Selvkjøring på Level 3, noe som vil si at den kjører selv. Du må likevel være sjåfør i vriene situasjoner, og i skogen er det nok fortsatt du som er sjefen.

Tre kjøremoduser for krevende underlag kan velges. Rock, Dirt og Dune gir deg muligheter for å utforske de mest ekstreme reiserutene, og om du skulle møte på en elv, kan bilen takle vanndybde opp til 100 cm.

Batteriet sitter i understellet, og gjør bilen ekstra stiv. Understellet er ellers formet som et skateboard, og skal gjøre Rivian R1T ekstrem fleksibel. Den skal være like brukanes i byen som i skogen, og på landevei i høy fart, som i terrengløyper som krever ekstrem presisjon og forsiktighet.

Om denne amerikaneren, ja den bygges i Michigan, kommer til Norge, er nok tvilsomt, men kanskje de har fått med seg at vi er ekstremt interessert i amerikanske elektrifiserte kjøretøy?