Hjem Nyheter McLarens sølvpil

McLarens sølvpil

Speedtail er navnet på bilen som bringer videre arven fra den legendariske McLaren F1.

For mange er det ikke nok med en supersportsbil, Speedtail er i følge produsenten en Hyper-GT og det nyeste tilskuddet til McLarens modellserie som allerede inneholder Senna og P1.

Lenge har denne bilen gått under navnet BP23 og går på mange måter i hjulsporene til en av de mest legendariske sportsbiler gjennom alle tider, 90-tallsikonet McLaren F1.

Førerorienteringens mekka

Det tydeligste hintet på at McLaren mener alvor er plasseringen av førerstolen. Den sitter nemlig lengst foran, mens to passasjerstoler er plassert skrå bak førerplassen, en på hver side slik de gjorde i F1.

Du har sikkert lest, også her på Bil og Motorbloggen, om førerorienterte førermiljøer – vel – dette er selve definisjonen. Den heldigitale instrumenteringen har hele fem skjermer som er vinklet inn mot føreren – de to ytterste fungerer som bakspeil ved hjelp av kameraer på utsiden av bilen.

Karbonorgie

Som resten av bilene fra McLaren er også Speedtail konstruert rundt en monocoque-konstruksjon i karbonfiber. Rundt denne sveiper det et 520 centimeter lang dråpeformet karosseri – også dette i samme superlette materiale.

I følge McLaren har setter Speedtail rekord for merket når det kommer til luftmotstand.  Det er lett å forstå hvorfor – dråpeformen er en ting – en annen er de tildekte forhjulene og den fullstendige mangelen på ting som kan forstyrre luftstrømmen. Selv kameraene som erstatter bakspeilene felles inn i karosseriet når du virkelig skal kjøre fort – det er liten sjanse for at noen tar deg igjen uansett…

LES OGSÅ: XL1 PÅ AUKSJON

Ikke noen lettvekter

Til tross for ustrakt bruk av karbonfiber er ikke Speedtail noen lettvekter i sportsbilsammenheng. 1430 kilo – drøyt 232 kilo mer enn Senna. Til gjengjeld er den da også nesten er halv meter lenger også.

Noe av den ekstra vekter kommer nok ogsåå fra det aluminiumsbaserte hjuloppheng med aktiv fjæring sørger for at du enkelt kan redusere høyden med inntil 3,5 centimeter. Selvsagt ekstremt praktisk når du skal inn og ut av parkeringshus, eller over fartsdumpene i nabolaget.

Når Speedtail er senket til sitt laveste, betyr det at det høyeste punktet på bilen er 112 centimeter.

1000 hesters hybrid

Så langt er det ikke så mye informasjon om drivlinjen i Speedtail, men det er en ikkeladbar hybrid som ved hjelp av en twinturbo-V8 i kombinasjon med en elektromotor skal gi 1050 hestekrefter.

Forbrenningsmotoren er etter alt å dømme den samme som befinner seg i Senna, en fireliter som der yter friske 800 hester.

Kanskje er ikke 1050 hester ekstremt for en hyperbil – til tross for dette sørger den for at Speedtail, når du slår den i Velocity sørger for en toppfart på 403 kilometere i timen.

0-300 km/t går unna på friske 12,8 sekunder – det er alt vi vet – men på mange måter er det  kanskje nok?

Litt for sent ute

McLaren skal bygge 106 eksemplarer av Speedtail. Prisen er drøyt 20 millioner – ja pluss litt avgifter så klart. Selv om du skulle ha litt igjen på rammelånet er du dessverre allerede for sent ute – samtlige biler er nemlig allerede solgt!