Mange er glade i å snakke om all elektrifisering og elbiler som kommer. Andre har mindre å melde i forkant, men tråkker i realiteten til med voldsom styrke: Møt PSA i Paris.
Tekst og foto: David K Andersen
PSA-konsernet, som betyr bilmerkene Peugeot, Citroën, DS og Opel, er på hjemmebane når det er bilutstilling i Paris, så vi er vant til både konseptbiler og store premierer. Målt i fremtid og elektrifisering, var det imidlertid noe helt spesielt vi så i år.
Det startet kvelden før første pressedag – jeg var innom et seminar med toppsjef i konsernet Carlos Tavares. Temaet var fremtidens mobilitet, men det ble snakket lite om hva som skjer de nærmeste årene.
Som vi snart kommer til, er det nemlig allerede kontroll på den biten fra Tavares’ side. Han var mer interessert hva som skjer om 15-20 år, og ba i praksis politikerne snakke litt mindre om bare lavere utslipp i byene og mer om hva slags resultat man ønsker – altså hvordan vil vi byene våre skal se ut i fremtiden? Hva er drømmen, eller det optimale sluttresultatet? Med tydeligere langtidsmål, kan bilprodusentene sette kursen og bidra. Gode poeng.
Men ok, la oss titt på den nærmeste fremtiden.
Peugeot e-Legend
En av utstillingens absolutte høydepunkt har vi allerede skrevet særdeles varmt om, du kan lese mer her.
Jeg skal ikke repetere meg selv om bilens alle fortreffeligheter, les heller om den i artikkelen i linken over. La meg heller bekrefte at den ser minst like fantastisk ut i virkeligheten som på bildene Peugeot sendte ut i forkant av utstillingen.
Noen kritiserer likheten med Nissans IDx-konsept fra Tokyo-utstillingen i 2013, men der må jeg sette ned foten. Ikke til forkleinelse for IDx – en utrolig kul konseptbil – men dette er noe annet altså. Greit at stilen kan minne, begge er retro-konsepter med røtter i den samme tidsepoken, men dette er noe ganske mye mer raffinert og ikke minst moderne og stilfullt.
Om bilen blir noe av, er selvfølgelig en helt annen sak, men las oss håpe: Det går tross alt så det synger for PSA om dagen, så hvorfor ikke tørre å ta sjansen på dette?
DS3 Crossback E-Tense
Også denne har vi allerede vist bilder av og omtalt, men igjen: Dette var første mulighet til å ta den i nærmere øyesyn og prøvesitte.
Designen er ganske spesiell, i alle fall i forbindelse med at DS3 Crossback øker både i lengde og med to stykk ekstra dører. Mellom bak- og fordører, har karosseriet funnet det for godt å krype en grei bit oppover B-stolpen, og det preger utseende til en viss grad. Om det er kult eller rart, eller begge deler, har jeg ikke bestemt meg helt for enda.
Ellers er DS3 typisk SUV, med barsk front solid høyde. Og med ekstra dører og mer plass, blir den også, om ikke fullgod familiebil, så i alle fall praktisk i hverdagen for familien. Baksetet virket romslig for bilstørrelsen og komfortabelt. Interiøret er påkostet.
Omtrent samtidig som jeg undersøkte bilen i levende live, altså forrige tirsdag på morgenen, åpnet DS i Norge for forhåndsbestilling av bilen mot et depositum på 3 333 kroner. Det fikk hele nettsiden til å kollapse en liten stund: Innen første bestillingsdag var omme, hadde 1 048 personer bestilt bilen. Et utrolig tall, særlig for DS, som er et av de minste bilmerkene i Norge.
DS3 Crossback har oppgitt rekkevidde på 30 mil etter den nye og strenge målemetoden WLTP, og den kan lade opp 80 prosent på en halvtime med 100 kW lader. Motoren yter 136 hestekrefter. Høsten 2019 kommer den til Norge.
DS7 Crossback E-Tense
Over på ladbart, kan vi først holde oss hos DS. Kompakt-SUVen 7, som jeg for øvrig hadde et imponerende første møte med nylig (den var både særdeles komfortabel, hadde flott premium-interiør, og dessuten et antall typisk franske særegenheter), blir nemlig ladbar.
Den stilige SUVen byr på 13,2 kWt batteri, som skal gi 5 mil rekkevidde på strøm i henhold til WLTP. Den har også firehjulsdrift, via elektrisk motor på bakakslingen.
I bunnen sitter en 1,6-liters bensinturbo med 200 hestekrefter, og så har den en elmotor på 8-trinns automaten (jippi – ikke trinnløs) foran, som yter 110 hestekrefter. Bakakslingen får samme motor, og systemeffekten ender på hele 300 hester og 450 Nm.
Dermed klarer DS7 Crossback sprinten til 100 km/t på 6,5 sekunder, og forbruket er oppgitt til 0,22 liter pr mil. Hvor mye det i realiteten havner på, avhenger såklart, og som på alle ladbare hybrider, av hvor mye du lader og hvordan kjøremønsteret ditt er.
Uansett blir dette en svært interessant bil for Norge. Den har favorittformen inne, altså familie-SUV med firehjulsdrift, den er en premium-bil, og i tillegg antas den å bli rimelig priset på grunn av drivlinjen og tilhørende lave avgifter.
Kanskje det blir flere DSer enn 3ern som får venteliste i Norge.
Peugeot 3008 og Opel Grandland X
Samme plattform og hybride drivlinje som i DS7 Crossback E-Tense, havner også i søstermodellene Opel Grandland X og Peugeot 3008. De får med andre ord samme fartsressurser og firehjulsdrift som DSen, som er særdeles imponerende sammenlignet med hva som per nå finnes på markedet i denne klassen.
I tillegg til drivlinjen vi nå har snakket om, kommer det en ladbar sådan til. Den gjelder for biler med forhjusldrift, og har dermed en elmotor mindre, og litt snillere tekniske data.
Her snakker vi samme bensinmotor, men med 180 hestekrefter, og med elmotor på 110 i fronten. Systemeffekt er 225 hester.
Dessverre er også batteriet litt mindre, 11,8 kWt, og foreløpig er rekkevidden på bare strøm oppgitt til «over 40 km». Med andre ord, ser den ikke ut til å klare 50, som er en grense for lavere engangsavgift her i landet.
Dermed kan prisforskjellen mellom 3008 GT Hybrid 4, som firehjulstrekkeren heter, og 3008 Hybrid, ikke bli all verden i Norge. Men kanskje er ikke det så nøye, de fleste pleier å ville ha trekk på alle fire i denne klassen uansett. I alle fall så lenge prisen ikke løper avgårde, noe den ikke antas å gjøre på disse bilene.
Nøyaktig samme opplegg vil gjelde for Opel Grandland X, men først ut er 3008, som vi antar kommer til Norge om et snaut år. Opelen lander nærmere jul neste år.
Peugeot 508 Hybrid
Superstilige 508, ble vist i stasjonsvognutgaven SW for første gang i Paris (les og se bilder her). Med 530-liters bagasjerom og i ladbar form, kommer også den garantert til å bli ettertraktet i det norske markedet.
Firehjulsdrift blir ikke tilgjengelig på disse bilene, som i praksis betyr at de kommer med 225-hesters motoriseringen.
Citroen C5 Aircross SUV Hybrid Concept
I motsetning til glimrende lille C3 Aircross, hersker det liten tvil om at nye C5 faktisk er en SUV. Dermed er det kanskje ikke nødvendig å beholde ordet SUV i modellnavnet, men ok Citroën, gjør som dere vil.
C5 Aircross hadde premiere på Paris-utstillingen, og dette er virkelig en bil som kommer til å løfte Citroën. Både utvendig design og opplevd kvalitet og følelse innvendig, imponerer stort. Av de fire PSA-SUVene DS7, Peugeot 3008, Opel Grandland X og denne, som alle er over samme lest, tror jeg nesten Citroënen er min favoritt.
Foreløpig er det konvensjonelt motoriserte versjoner som har blitt vist i produksjons-utgave. De havner i Norge i januar, og får velkjente motorer og girkasser: 1,2 turbo bensin og 2-liters diesel. 8-trinns automat er også på plass.
Hybrid-konseptet som ble vist i Paris, kommer også, men ikke før i 2020. I motsetning til 3008, DS7 og Grandland X, kommer C5 Aircross ikke i firehjulsdrevet utgave, men får istedet 225-hesters-utgaven med trekk foran.
Så, det var det eller? Ferdig nå? Ikke mer elektrifisert? Åjoda
For du visste vel at både nye Peugeot 208 og Opel Corsa, som nærmer seg med stormskritt og deler plattform, begge kommer som rene elbiler? Ikke at det har noe med Paris-utstillingen å gjøre, just saying.
Tavares kunne nemlig fortelle at alle nye modeller som introduseres fra nå av, kommer til å være elektrifiserte. I 2025 vil dermed alle modell-linjer være det.
Den elektriske satsingen vi ser fra PSA her, er enorm, og den kom nesten litt overraskende. For selv om vi visste at de har masse på gang, har de som sagt snakket merkverdig lite om det. Før nå – hvor det som ved en knips plutselig er all over the place med batterier og elmotorer i alt mulig rart. Og ingenting er langt unna i tid, det starter om få måneder.
Appropos «all over the place» og «alt mulig rart». Uten sammenligning for øvrig, havner lett loco-konseptbilen DS X E-Tense i den kategorien.
En asymmetrisk tre-seter som både er roadster og coupé, delt på langs, men ikke en gang på midten. Er det asymmetrisk, er det asymmetrisk. Men uansett: Dette er ifølge DS drømmebilen fra 2035, og om bilene da, som denne, skal ha 1 360 hestekrefter, er i alle fall jeg klar.
Takket være ny teknologi, skal den til og med være istand til selv å gjenopprette egen form etter sammenstøt. Vanskelig å forstå, men med konseptbil er tross alt det meste lov, og jo sykere, jo tøffere.
Så der har du det. Nå er det bare å stå klar ved stikkontakta, så kan du snart kjøre avgiftsvinnere på rekke og rad fra PSA. God design og praktiske egenskaper følger med på lasset, og vi er særdeles spente på forestående kjøreopplevelser.