Peugeot 508 SW står klar i Paris på årets store bilutstilling. Den får effektive motorer og skal også leveres som Plug-in Hybrid. Første utgave er en godt utstyrt First Edition versjon.

Av Vegar Bjørge

Den minst overraskende nyheten på årets bilsalong i Paris er nye Peugeot 508 SW. Likefullt er det kanskje årets viktigste nyhet for Peugeot, og en av drivlinjene utpeker seg som typisk norsk.

Først kommer First Edition, som får utstyr som en GT-Line og sterke motorer. En dieselversjon og en bensinversjon blir tilgjengelig, med respektiv 180 hk og 225 hk. Begge leveres med Stop & Start-funksjon og 8-trinns automatkasse som standard. Etterhvert kommer flere motorvarianter, og det blir et rikt utvalg av både bensinmotorer og dieselmotorer mellom 130 hk og 225 hk.

Utvendig er det GT-Line spesifikasjoner som gjelder. Dermed ser denne første utgaven litt sporty ut, med spoiler i front og på bakluka, sporty grill og store hjul.

Innvendig får den treinteriør og skinnseter. Peugeot iCockpit med 10″ HD touchskjerm og Head-up display er forbedret med høyere oppløsning. Nattkamera er nå tilgjengelig og skal bidra til at man ser bevegelig elementer i mørket tidligere enn man ellers gjør.

SW-utgaven har omtrent samme mål som sedanen, men Peugeot har strekt SW 3 cm i lengden for å få mer plass til bagasje. Dermed måler den 478 cm i lengden, og har et bagasjerom på 530 liter. For å få til en elegant design, har man også laget modellen ganske lav. 142 cm måler den fra asfalten og opp til taket, og det er hele 6 cm lavere enn foregående modell.

Hybridutgaven vil få en rekkevidde på 50 km i elektrisk modus målt i WLTP. Det skal være ganske realistisk, og man kan kjøre elektrisk opp til 130 km/t.

Bilen er klar for bestilling, med levering på nyåret. Hybriden kommer i andre halvår 2019.

Foto: David K Andersen

Foto: Peugeot