Skoda viser tøffe Vision RS, som får både bensinmotor og elmotor. Plug-in Hybriden skal klare 70 km på bare batteridrift, og får kraft nok til å bli en liten racer.

Av Vegar Bjørge

Den ser tøff ut, og selv om det foreløpig bare er et konsept, trenger Skoda den her. Samlet effekt fra batteri og bensinmotoren er 245 hk, og sprintøvelsen 0-100 km/t skal gå unna på 7,1 sekund. Lithium-ion har en kapasitet på 13 kWh. Bensinmotoren er en 1,5 TSI som yter 150 hk og elmotoren yter 102 hk.

Den forholdsvis lange rekkevidden gjør sitt til at du skal kunne kjøre på batteriet til og fra jobb, og bruke kombinert eldrift og bensindrift på lengre turer. CO2-utslippet er lave 33 g/km, og dermed kan man også lese seg til at dette blir en fremtidig avgiftsvinner hos avgiftskåte norske politikere.

Skoda Vision RS kan kjøres i tre kjøremodus. EV som betyr kun eldrift, Sport som gir maks power til hjulene og gjør kjøreopplevelsen sporty, og Normal som er for de vanlige turene.

Konseptbilen, ja den er ikke klar for produksjon riktig enda, har tøff front med lav spoiler og stor grill. Med det buede panseret, ser det ut som bilen ligger over framhjulene. Selv om det skal være lett crossover-preg på den, er den ganske lav med store hjul og liten plass mellom hjul og skjermer. Bakenden har fått heftig takvinge og store diffusorer. Dette er tøft, Skoda!

Vision RS er 435 cm lang, litt lengre enn Skoda Rapid som den etterhvert kommer til å erstatte, og den har 430 liter stort bagasjerom. Helt greit for en familiebil. Skal vi håpe på en ny æra for hotte Hatchbacks?