Omtrent hvert 6. år omdefineres kjøreglede, og en ny utgave av BMW 3-serie dukker opp. Dette er storselgeren hos BMW, og klassens trendsetter. Kanskje den ikke er best på plass, men 3-serien setter standarden for mye annet. Det her er generasjon 7 av den populære sportssedanen!

Av Vegar Bjørge

Design er viktig hos 3-serie, og selv om det ikke er revolusjon, ser man at bilen er ny. Dobbel grill er en selvfølge, og den har vokst en god del. LED-hovedlyktene er også nye, samtidig som luftinntaket har fått en T-form. Dette gjør fronten enda mer sportslig, noe som er svært viktig for BMW.

Linjene på den nye bilen, er mer moderne og tydelige. Bakerste sidevindu har fått en spesiell «Hofmeister» knekk, og baklyktene har blitt slankere.

Nye 3-serie vokser litt, den har lagt på seg 85 mm i lengden, 16 mm i bredden og 1 mm i høyden. Akselavstanden har økt med 41 mm. Dette gjør den mer elegant, samtidig som det sportslige preget har blitt opprettholdt.

Innvendig gjør man også noen grep, men interiøret er fortsatt førerfokusert. Instrumenteringen er digitalisert, og skjermen i dashbordet er ny og litt større. Regn også med enda bedre oppløsning.

Materialvalget er av høy kvalitet, og passformen er som man forventer i en premiumbil. Sidevinduene har fått akustisk glass for å holde støy ute. Soltaket har blitt 100 mm større, og 40:20:40 deling av baksetene er nå standard. Bagasjerommet rommer nå 480 liter med bagasje.

Det er en selvfølge med vektfordelig 50:50 fram og bak hos BMW og likeså så lavt tyngdepunkt som mulig. Nye 3-serie har også M-Sport differensial, stivere karosseri, nye støtdempere og økt sporvidde for å forbedre de allerede utmerkede kjøreegenskapene. I tillegg kan man også friste med inntil 55 kg lavere vekt.

Foto: David K Andersen

På teknologisiden er det mye nytt, og de fleste eierne kommer ikke til å vite alt hva den nye bilen demmes kan gjøre. Et stort utvalg av førerassistenter er på plass. Nytt og større Head-up Display, ny software og en intelligent personlig assistent har man til rådighet. Digital nøkkel låser opp bilen for deg ved hjelp av telefonen og smarte Laser lys er tilgjengelig om du ønsker å betale for det.

For å gi føreren muligheter for mest mulig sportslig kjøring, kanskje med banekjøring i tankene, har BMW flere mulige chassis opsjoner. M-Sport understell gir et senket chassis. Adaptivt M-understell gir muligheter for selv å velge stivhet. Man kan også få variabel styring, M-sport bremser, elektronisk M-sport differensial med muligheter for 100% låsing av bakaksling og opp til 19″ aluminiumsfelger. Alt legges til rette for en sportslig opplevelse.

Utstyrsvariantene er Advantage, Sport Line og Luxury Line. I tillegg kan man få spesialtilpasset sin bil fra BMW M Sport.

Motoralternativene er 6 i slaget fra lanseringstidspunkt. Det blir 4 sylindrede bensinmotorer, og 4 sylindrede og 6 sylindrede dieselmotorer. Effekten på motorene er fra 150 hk opp til 265 hk. Alle kan leveres med 8 trinns automatkasser, mens det foreløpig bare blir 320d xDrive som leveres med firehjulsdrift.

Lansering av nye 3-serie skjer i mars 2019, mens den gjør sin premiere på bilutstillingen i Paris.

Foto: BMW