Rolls Royce Dawn mister to seter og blir en roadster, men beholder all den luksus du kan tenke deg. Med tillegget Aero Cowling blir det en av de mest eksklusive åpne toseterne du kan ferdes i. Komforten er det heller ikke noe og si på. 

Av Vegar Bjørge

Dawn Aero Cowling ble vist på bilutstillingen i Geneve i år, og er forbeholdt bare de godt bemidlede av oss. Selvfølgelig får du det meste en slik pris kan forsvare, og motoren er av det tørste slaget. Rolls Royce tenker foreløpig ikke å downsize, men her er det fortsatt en V12 med 570 hk / 820 nm som skal stå for kraften.

Materialvalget er utsøkt, med skinn, tre, aluminium og karbon i skjønn harmoni. Dekslet over baksetene har blitt utformet for å ta vinden vekk fra føreren, og dette dekslet har samme farge som skinninteriøret. Selvfølgelig har det også overflate i skinn. Dekslet kan man kjøpe til sin gamle Dawn, og gjøre om 4-seteren til en roadster.

Åpen kjøreglede til rimelig pris

Vårfølelser i Mustang

Dawn Aero Cowling er ingen liten bil, og har samme mål som ordinære Dawn, om man nå kan kalle noe fra Rolls Royce for ordinært. Lengden er 529,5 cm, bredden 194,7 cm og høyden rundt 150 cm. Vekten er farlig nær 2600 kg. Selvfølgelig alt for stor og tung for racerbanen, men akseptable prestasjoner likevel. Sprinten til 100 skal gå unna på 5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Sommer i BMW 440i Cabriolet er heller ikke å forakte

Foto: Rolls Royce