Den beholder kjent stil utenpå, men alt er nytt: Subaru har dratt teppet av nye Forester på New York Auto Show.
Av David K Andersen
Forester er en ekstremt populær modell fra Subaru. At ikke utvendig design forandres radikalt med denne nye versjonen kommer dermed ikke som noen stor overraskelse.
Det som imidlertid er stort, er lyktene – vi tror nesten ikke vi har sett så dominerende frontlys på en bil noen gang. Bak er det også store, men brukket opp av en nokså stilig bjelke som går på tvers under bakruta.
Selv om linjene minner mye om eksisterende modell, er det stor forskjell i detaljene. Legg for eksempel merke til profilene i panseret og skjermbredderne. Vi får la flere kommentarer om utseendet vente til vi ser bilen i virkeligheten første gang.
Stort bildegalleri nederst i artikkelen
Subaru Global Platform, som også danner basen for nye Impreza og XV som allerede er på veien, er også grunnlaget for nye Forester. Det betyr blant annet høy passiv sikkerhet og ikke minst et stivt karosseri som i sin tur gjør det mulig å kontrollere hjulbevegelsene mer presist.
Med bakgrunn i det, regner vi med kjøreopplevelsen i nye Forester er like mye forbedret som i Impreza of XV. Men ikke vent noen utpreget kjøremaskin, Subaru er i forbindelse med visningen av denne bilen i New York forfriskende, og nesten sjokkerende ærlige: I henhold til Subaru-sjef Takeshi Tachimori, er greia med nye Forester at den er designet for markedet sitt, som er familier. -Vi kjenner konkurransen, Toyota RAV4, Honda CR-V og så videre, og vi skiller oss ut ved å ikke jage bil-entusiaster, men ved å gi familiene det de trenger: Sikkerhet, plass, komfort og mer – til en overkommelig pris, sier han.
En kraftig oppdatert 2,5-liter, 90 prosent av delene er nye, befinner seg under panseret. I alle fall gjør den det på USA-versjonen. Her i Norge regner vi med 2-literen på 156 hester blir den vanlige i begynnelsen.
Diesel blir ikke å få i det hele tatt, men ryktene sier at en hybrid-versjon skal vises på Beijing Motor Show om noen uker. Det er enkelt å tenke seg at en slik, blir mer eller mindre enerådende i det norske markedet.
Girkassen blir selvfølgelig Lineartronic trinnløs automat. Det er godt mulig Subaru kommer til å selge nye Forester med manuelt gir i enkelte markeder, men det skjer ikke her. Det aktive sikkerhetssystemet Eyesight, krever nemlig automatkassen for å være fullt funksjonelt. Det er selvfølgelig standard på alle biler i Norge.
LES VÅR PRØVEKJØRING AV NYE SUBARU XV HER!
Interiøret er for øvrig, og igjen, i samme stil som XV og Forester. Det betyr mer påkostede materialer enn før, 8-tommers infotainmentskjerm, Apple Carplay og ellers nye og bedre seter og alt det andre som hører med.
Alle aktive sikkerhetssystemer er som nevnt på plass, og denne gangen tilkommer også et system som leser førerens oppmerksomhets-nivå og kan gjøre nødvendige tiltak om det eksempelvis oppdager tegn på trøtthet. Det er første gang en Subaru får et slikt system.
Det har foreløpig ikke kommet noen informasjon om når Forester kommer til Norge, men vi regner med det er snakk om mot slutten av året. For ordens skyld, er informasjonen i denne artikkelen basert på debuten i USA – Subaru Europe har foreløpig ikke sluppet Europa-spesifikk informasjon. Vi har imidlertid ingen grunn til å tro at det er snakk om betydelige forskjeller noe sted.
SUBARU HAR OPPDATERT OUTBACK FOR 2018 – DETTE ER VÅR DOM