Techno Classica i Essen åpner sine dører 21. mars og der vises gamle klassikere 5 dager til ende. Det er flere bilmodeller som jubilerer, og to av disse er BMW M1 og BMW 2800 CS. Det er 40 år siden midtmotoriserte M1 tok en hel bilverden med storm. 2800 CS var 10 år før ute, og har 50 års jubileum.
Av Vegar Bjørge
Når M1 fyller 40 år er det helt klart på sin plass å feire. Dette var den første modellen som fikk det ikoniske M-merket, og i ettertid har mange BMW-modeller blitt hedret med M-oppgradering. Både M535i, M6 og M3 fra 80-tallet er drømmebiler for flere enn den harde BMW-kjernen, og heldigvis er det en god del av de på våre veier.
Det er litt annerledes med M1, som ble produsert i 400 eksemplarer for gatebruk. Den ble tegnet av Giorgio Giugiaro, og designen står seg godt også i dag. R6 yter 277 hk og ga en toppfart på over 260 km/t, noe som gjorde M1 til den raskeste gateregistrerte bilen fra Tyskland.
Det er ikke bare M1 som jubilerer i år. Det er 50 år siden 2800 CS kom på markedet, og denne modellen har fått sine etterkommere opp igjennom årene. Store kupeer har vært viktig for BMW, og 635 CSI- modellen står som noe av det vakreste BMW har bygget. På 90-tallet var det 8-serien som gjaldt, og den har fått sin moderne etterfølger i år.
Det er altså i Essen du kan få se disse bilene, i tillegg til flere andre godbiter fra mange produsenter. Utstillingen er åpen fra 21. – 25. mars og er verdt et besøk. Vi kommer tilbake med flere godbiter fra Techno Classica.