Hjem Bilutstillinger Nye hybrid-systemer i C- og E-klasse. Førstnevnte har også fått facelift

Nye hybrid-systemer i C- og E-klasse. Førstnevnte har også fått facelift

Tekst og foto: David K Andersen

Samtidig som C-klasse blir oppdatert, skiftes hybrid-systeme ut i både den og E-klasse. Nå er det ladbar diesel-hybrid som gjelder.

Ok, det høres ikke helt bra ut. Med diesel altså. Det er jo ikke så veldig godkjent av norske myndigheter for tiden. Men når hadde norske myndigheter greie på bil? Nettopp – vi på vår side har nemlig troen på det nye hybrid-systemet fra Mercedes.

Årsaken er åpenbar: Så snart batteriet er tomt for strøm, går en diesel langt rimeligere enn en stor bensinmotor. Lavere CO2-utslipp har den også. Så får det være at den som er redd for dieselforbud i Oslo (det skjedde vel én dag forrige vinter, og ikke foreløpig denne vinteren), må finne seg noe annet.

C 300 de og E 300 de, utstyrt med EQ Power som denne tredjegenerasjons plug-in hybrid-teknologi fra Mercedes heter, har begge «220d»-motoren som base. Det er ikke så dumt, for ved siden av å være den kanskje beste firesylindrede dieselmotoren på markedet for tiden, med masse krefter og fin gange, er den god på både forbruk og utslipp. Ikke minst var E 220 d, sammen med BMW 118d, de to eneste dieselbilene som fikk gode resultater da tyske ADAC i fjor gjorde en kjempetest av 77 modeller, hvor de målte faktiske NOx-utslipp.

BILDER I GALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Så selv om ikke Mercedes forløpig har gitt oss alle tall for de nye hybridene, tenker vi at utgangspunktet slett ikke er så dumt.

Det vi vet foreløpig, er at batteripakken øker fra 6,4 til 13,5 kWt. Det skjer uten å gjøre den større fysisk sett, men via høyere energitetthet. I praksis vil altså disse hybridene nå gå fra å være biler som går relativt kort på strøm, til å kunne klare opp mot 5 mil (Mercedes oppgir inn til 50 km målt etter NEDC).

Ladekapasiteten øker fra 3,6 kW til 7,2, så nå kan det lades på 2 timer. Effekten blir på 194 dieselhester pluss 122 elektriske, opp mer enn 40 for sistnevnte. Systemeffekt, eller fartsressurser, er foreløpig ikke oppgitt, men Mercedes sier bilene vil levere 700 Nm fra 1 400 omdreininger: Her kommer det til å gå unna.

Oppdatert C-klasse

Etter å ha hengt med siden 2014, er det nå også tid for en oppgradering av C-klassen. Den største forandringen er en helt ny bensinturbo i C 200 og C 200 4Matic. Den beholder 184 hestekrefter, men er på 1,5 liter og utstyrt med 48-Volts elektrisk system. Dette er en mild hybrid, hvor starteren også fungerer som generator (EQ Boost).

For oss bensinhoder med ekstra forkjærlighet for skarp gassrespons, yter bilen 14 elektriske hestekrefter som dyttes inn de millisekundene man vanligvis venter på turbotrykk. Spennende. Elektriske krefter benyttes også for å få raskere, mykere og mer bestemte girskift fra 9-trinns automaten. I tillegg til at forbruk og utslipp såklart er lavere.

En 2-liters versjon av samme nye motortype med EQ Boost, vil komme senere. Og så skiftes den gamle 2,1-liters dieselen ut med den nye 2-literen fra E-klasse på 194 hk. Også E43 AMG blir oppgradert – den yter nå 390 hestekrefter!

Selvkjørende teknologi hentet rett fra S-klasse tar plass i oppdaterte C, og bringer med seg det siste innen aktiv sikkerhet. Multibeam LED matrix-lysene med 84 dioder, som har imponert oss stort i E-klasse, er også på plass.

LES VÅR TEST AV FANTASTISKE MERCEDES S-KLASSE HER!

Ellers er det mer vanlige facelift-ting det er snakk om, med større eller mindre oppgraderinger både utvendig og på innsiden. Etter å at prøvesittet under Genéve-utstillingen, trykket på og kjent på, føles dette definitivt som en tydelig forbedring.

Spesielt likte jeg den nye digitale cockpiten, altså heldigitale instrumenter (se bilde), veldig godt – det løfter hele interiøret og gjør at C-føles veldig moderne. Også det nye slankere rattet, i samme stil som i nye A-klasse, tar deg godt ut og har knapper med fin følelse.

Oppdaterte C-klasse kommer til Norge i juli, mens de nye hybridene skal være her på sensommeren.