Av Vegar  Bjørge

Den er lekker. Den er elektrisk. Den er kinesisk. Den kommer til Europa. Lær deg navnet først som sist, for det kan hende denne blir neste store elbil-hit. Nå skal det sies at konkurrentene blir mange, og kanskje den etterhvert vil drukne i alle gode elbil-alternativer. Uansett ser Byton Concept veldig spennende ut.

Fabrikken er allerede i gang med produksjonen, og de første bilene skal leveres i 2019. Først ut er Kina, men i 2020 står USA og Europa for tur, og de som følger med vet at Norge ligger høyt på lista for elbilprodusentene.

Jaguar viser sin I-Pace i norsk vinterlandskap

Designen er bra, og innvendig slår de til med verdens største infotainmentskjerm. Den går over hele dashbordet og setter ny standard for lesbarhet. Det aller meste av nyttige og mindre nyttig informasjon finnes rett foran føreren, og med to ekstra skjermer skal også alle andre i bilen kunne ta del i nødvendig informasjon og unødvendig underholdning.

Sidespeil er erstattet med kameraer, lyktene interaktive og situasjonsbasserte, dørhåndtakene er skjulte og et kamera som kjenner deg igjen og lagrer dine preferanser i skyen. Den store bagasjeluka, den ser i hvert fall stor ut, bør skjule et gedigent bagasjerom. Bilen måler 485 cm i lengderetningen og akselavstanden er 294 cm.

To motorer er tilgjengelig, en med 71 KWh batteri på 272 hk og rekkevidde 400 km, og en med 90 KWh batteri på 400 hk. Sistnevnte har drift på alle fire hjulene og en rekkevidde på 520 km. Med hurtiglading tar det 30 minutter å lade batteriet til 80 % kapasitet.

Foreløpig må du kjøre din Byton selv, men den er klar for Autonom kjøring Level 3 og i 2020 skal den Byton lever Autonom kjøring Level 4. Det vil si at den allerede fra starten følger bilen foran og styrer selv om du skulle være uoppmerksom.

De neste årene vil også en sedan og en MPV dukke opp fra Byton. Kanskje dette blir det første store kinesiske merket i Europa, som kan konkurrere med de største, og vise vei for kinesiske produsenter? Det er uansett bare et tidsspørsmål før vi får en invasjon av kinesiske modeller, og jeg tror det er grunn til å glede seg. Det Byton viser på årets CES-messe i Las Vegas virker lovende.

Produksjonen skjer i Nanjing i Kina, mens utvikling og design er lokalisert til Santa Clara, USA.