Tekst og foto: David K Andersen
men har kun vært tilgjengelig som sedan. Nå kommer endelig stasjonsvogna, og
samtidig en ladbar hybrid. Vi har prøvekjørt begge.
stasjonsvogn med dieselmotor og ladehybrid som sedan.
Insignia, Talisman og mange flere, har i mange år tapt terreng mot SUVer og
crossovere. Jeg synes det er synd, dette er som sagt flotte biler som nesten
uten unntak byr på både mer plass, bedre kjøreegenskaper og mer komfort en
tilsvarende SUVer. Stiligere er de også. Nå ser det imidlertid ut som om klassen har stabilisert seg. Kan vi håpe på en opptur også? Kanskje kan Optima bidra?
Følger du litt med, tipper jeg du husker den. Den fete stasjonsvogna vakte
nemlig oppsikt og entusiasme hos mange. Rent design, lav og bred – bilen så
oppsiktsvekkende bra ut og alle var vel enige om at denne, den vil vi ha.
på veien fra konsept til virkelighet. De fete skjermbredderne og enorme hjulene
er erstattet med en bilside av den mer konvensjonelle typen. Det samme gjelder
en del detaljer. Optima Sportswagon er ikke like ren i designet og ikke minst
virker den smalere og høyere.
urettferdig sammenligning. For settes Sportswagon opp mot konkurrentene i stedet
for konseptbilen, kommer den langt bedre ut.
sidevinduene er beholdt og etablerer en egen identitet for Optima. Videre er
det slik at bilen allerede i sedanutgave er en av de mer vellykkede på markedet
designmessig, og den biten er naturligvis tatt med videre til stasjonsvogna.
et tykt og sportslig ratt med røde sømmer i skinnet og seter utført i det
samme.
like gode å sitte i som de er å se på. Stoppingen føles påkostet og sidestøtten
byr på perfekt kombinasjon av komfort og sport. Dessuten har de meget
velfungerende ventilasjon.
men de kan justeres lavt nok til at jeg føler meg som en del av bilen – at jeg
sitter «i» bilen og ikke «på» den. Sikten forover og til siden er forresten
eksemplarisk fra førerplass.
blitt kjent med fra Kia de senere årene. Bra – Kia byr som vi har sagt flere
ganger før på bilverdenens kanskje enkleste og mest lettfattelige
førermiljø. Alt er logisk, lett å finne og lett å lese.
har Apple Carplay og Android Auto. Skjermen er på 7 tommer i de rimelige versjonene og på 8 i de mer påkostede. Harman/kardon leverer lyd via 490 watt
forsterker og 8 høyttalere.
for lang tids bruk. Kvalitetsfølelsen er generelt god, men mangler noe for å
matche de beste i klassen – visse steder finner du hardplast noe lenger opp enn
ønskelig og jeg kunne gjerne vært foruten liksom-sømmen i panelet tvers over
dashbordet. Den drar mer ned enn opp og den trengs ikke da selve materialet i
panelet er påkostet i utgangspunktet.
sløsende og selve setet er ett av de bedre du kan sitte i. Det kommer
naturligvis med varme også.
og rommet er både velutstyrt når det kommer til praktiske løsninger, og det har fin utforming.
uten at jeg hadde mulighet til å teste bilen veldig mye på grensen gjennom svingete
partier, er det liten tvil om at vi snakker betydelig oppgradering sammenlignet
med forrige Optima vi testet tilbake i 2014.
komfortmessig i den gamle, er borte her. Optima er stram på veien med direkte
følelse og evne til å takle svingete veier på en måte som gjør det morsomt.
rattstammen og ned på tannstanga for bedre følelse. Det virker sammenlignet med
tidligere Kia-modeller, men betyr ikke dermed at Sportswagon har den beste
styringa.
motstand i servoen og dempere, kan du velge mellom normal, sport og eco. Ved
denne første prøvekjøringen oppfattet jeg bilen som best i normal-modus selv
ved aktiv kjøring, men vi skal kikke nærmere på dette når vi etter hvert skal
teste bilen i Norge.
laget på dårlig. Med bra støydemping, flotte seter og mye plass og utstyr, vil
nok likevel komfort være ett av høydepunktene ved bilen.
oppgradert, blant annet med høyere trykk i commonrailen og spesielle
stempelfjærer. Resultatet av dette og flere andre forbedrede punkter, fjerner
den forrige versjonens ulemper i forhold til støy og vibrasjoner. Samme komfort
som en bensinmotor leveres naturligvis ikke, men jeg synes ikke lenger det er
en ulempe å velge diesel i bilen på grunn av dette.
greit nok motorisert. Styrken ligger i mellomregisteret og opp mot effekttoppen på
4 000 omdreininger. 11,1 sekunder til 100 km/t er ikke all verden, men
burde holde for de fleste. Kia kunne forresten fortelle at en kraftigere
dieselmotor ligger i planene, men at den mest sannsynlig ikke dukker opp i
denne generasjonen.
Kia selv. Om noe, virker den i Optima enda bedre optimalisert og kalibrert enn
tidligere og leverer imponerende raske og sømløse girskift. Gasspedalen er
dessuten fint samkjørt med den automatiske clutchbruken, så her får du
en lettkjørt og velavveid opplevelse.
bokstavene, er ladehybriden. På grunn av svært gunstig avgiftslegging av denne
type drivlinjer i Norge, har de ikke uventet tatt helt av på
registreringsstatistikken så langt i år.
med dette oppsettet, er det liten tvil om at Kia har greie på elektrisk drift.
Nøkkeltallet for Optima er 54 kilometer. Det er tallet bilen skal kunne kjøre
på bare batteri, den danker dermed ut det meste av konkurrenter.
virker til å ha oppgitt en rimelig realistisk rekkevidde. Etter 35 kilometer på
bare strøm, hadde vi fortsatt igjen 17 på displayet. Det må sies å være svært
imponerende når man vet hvor raskt rekkevidden raser på en del av
konkurrentene.
avhjelpe både luftmotstand og bensinmotorens virkningsgrad. Med Cd-verdi på bare
0,25, glir bilen lett.
stille og byr på nokså bra akselerasjon uten at bensinmotoren kjører i gang. Gassresponsen er godt kalibrert og bilen konsekvent og enkel å kjøre.
rekke ulike visningsformer i infotainmentsystemet, er det enkelt å følge med på
hvordan systemet jobber, og du kommer til å synes det er moro å forsøke å kjøre
med lavest mulig forbruk.
Data
Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi:
R4 diesel med turbo, 1 685 ccm, 141 hk ved 4 000 o/min, 340 Nm ved 1 750-2 500 o/min. Forhjulsdrift, dobbeltclutchautomat med 7 gir. Lengde 4 855 mm, bredde 1 860 mm, høyde 1 460 mm, akselavstand 2 805 mm. Egenvekt 1 560 kg. Bagasjerom 552 liter. 0-100 km/t 11,1 sekunder, topphastighet 200 km/t. Forbruk blandet kjøring 0,46 liter pr mil, utslipp CO2 120 g/km.
Kia Optima PHEV:
R4 bensinmotor uten turbo, 1 999 ccm, 156 hk ved 6 000 o/min, 189 Nm ved 5 000 o/min. Elmotor 67 hk og 205 Nm. Systemeffekt 205 hk ved 6 000 o/min og 375 Nm ved 2 300 o/min. Batteri: 9,8 kWt. Forhjulsdrift og converterautomat med 6 gir. Lengde 4 855 mm, bredde 1 860 mm, høyde 1 465 mm, akselavstand 2 805 mm. Egenvekt 1 705 kg. Bagasjerom 307 liter. 0-100 km/t 9,4 sekunder, topphastighet 192 km/t. Forbruk blandet kjøring 0,16 liter pr mil, utslipp CO2 37 g/km.