Av Vegar Bjørge

Med ny stor Citroen og vågale linjer, viser franskmennene hva de kan gjøre med neste store luksussedan fra merket. CX var i sin mest utstyrte og spesielle utgave en luksusbil for statsledere og direktører. Selv om statsledere og direktører byttes ut med unge, urbane kvinner og menn med god råd, er det en slik type bil de gir oss, om vi kan tolke Citroen på riktig måte.

Uansett er konseptet vakkert og annerledes. «Be Different, Feel Good», er slagordet og skal gjelde for de større bilene som skal komme fra Citroen. Formen er kombi mer enn stasjonsvogn eller sedan, slik også CX og XM var. Lengden er 4,85 meter og bredden nesten 2 meter mens den er 1,37 meter høy.

Innvendig er linjene moderne og rene. Lite knapper men store skjermer. Materialer i forskjellige farger og et stilig firkantet ratt med kun 1 eike. Typisk Citroen. Det har vært viktig å vise et konsept hvor mye lys, rom og ergonomi er fremhevet. I tillegg skal man alltid være tilkoblet uansett hvor i bilen man sitter. Bilen har også et musikkanlegg med mengder av høyttalere. Blant annet sitter det små høyttalere i nakkeputene.

Konseptet får en hybrid drivlinje med en bensinmotor med effekt fra 150 hk – 200 hk, samt en elmotor på 80 kw. Rekkevidde på ren elektrisk drift er 60 km, og om man ønsker å la bilen vise muskler, har man 300 hk til rådighet.

Om en måned står konseptet klart på bilsalongen i Paris.