Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Michelin Pilot Sport Cup 2 og Pilot Super Sport

Prøvekjøring: Michelin Pilot Sport Cup 2 og Pilot Super Sport

Av David K Andersen

Foto: Ford



Forrige uke prøvekjørte vi nye Ford Focus RS for første gang – på vei og bane. Ikke uventet tok bilen oss med storm. Men mer imponerte: Ford og Michelin har samarbeidet om dekkene – resultatet gir banekjøring en ny dimensjon.

Focus RS har ulike kjøremodus, blant annet Drift Mode (les mer om det her). Men under banetesten var det noe jeg ikke fikk til å stemme. Tanken er jo at Drift Mode skal gjøre det enkelt å sladde. Etter tre-fire forsøk fikk jeg det riktignok til, rett og slett ved å kaste bilen inn i svingene i høy hastighet på tredjegir. Opplevelsen var det råeste jeg har gjort på veldig lenge, men spesielt enkelt – dét var det ikke.

Etter banekjøringen tok jeg en kikk på dekkene, og da skjønte jeg det: Ford hadde montert Michelin Pilot Sport Cup 2 på bilen for – et high performance dekk. Ikke akkurat ment for drifting.

Men for de fleste rundene på banen, som jeg kjørte i Track Mode, altså hvor meningen er å kjøre raskest mulig, imponerte Cup 2 dekkene stort.

Foto: Ford

Det desidert største problemet med å kjøre bil på bane med vanlige gategodkjente dekk, er at de rett og slett ikke funker særlig bra. For det første overopphetes de og blir svampete og upresise å kjøre med. For det andre er dekksidene for myke og gir etter, hvilket betyr upresis styring og dårlig kjørefølelse. For de som har kjørt bil på bane med slicks, blir det ganske fort kjedelig og meningsløst å kjøre med vanlige gatedekk. Upresist og uten den herlige følelsen av å kunne lene seg på dekkene gjennom svingene.

Med Cup 2-dekket har Michelin gjort noe med dette. Det er i utgangspunktet utviklet sammen med, og for biler som Mercedes SLS AMG Black Series, Porsche 911 GT3 og Ferrari 458. Nå har Michelin også jobbet sammen med Ford for å tilpasse det til Focus RS.

Foto: Ford

Til stede på Valencia-banen er Franck Honneur fra Michelins utviklingsavdeling i Clermont Ferrand. Han forteller at Michelin har testet dekket sammen med Ford både på Fords testbane i Belgia og på Michelins enorme Ladoux-bane. Det har også blitt gjort tester på Nürburgring.

Honneur sier både Cup 2 og Supert Sport bygges mye etter samme prinsipp som konkurransedekk. Blant annet er delene av dekksiden bygget i elastomer – et kunststoff med høy molekulær tettethet. Resultatet er at fleksing i dekksidene reduseres, noe banekjøringen helt tydelig bekrefter.

Begge dekkene har to ulike gummiblandinger i slitebanen – en myk og en hardere. Det gir maksimalt grep uten at slitestyrke og levetid reduseres. Cup 2-dekket har i tillegg en tredje gummiblanding i ytterkantene. De tre, er dessuten plassert og bygget sammen i slitebanen på en måte som sikrer likt grep både på rettstrekke og i sving.

Foto: David K Andersen

Michelins mann er tydelig stolt av de to dekkene han har med seg. Ikke så rart, Cup 2-dekket sørger for en baneopplevelse av de sjeldne. Kjøreopplevelsen blir særdeles presis med flott styrefølelse, og massivt grep. Når det til slutt ikke er mer grep igjen, slipper de pent og progressivt og takket være fantastiske kjøreegenskaper på Focusen er det lett som en plett å hente ut hele potensialet bil og dekk.

De snillere Pilot Super Sport-dekkene er perfekte til gatebruk. Det er snillere enn Cup 2, men siden du også kjører betydelig snillere på vanlig svingete vei enn på bane, passer det fint.

Det koster 15 200 kroner ekstra å bestille Focus RS med Cup 2-dekk. Da følger også smidde felger med på kjøpet. De er 950 gram lettere (pr felg). Pilot Super Sport er standard.

Begge dekkene kommer i dimensjonen 235/35-19 på Focus RS.

Jeg ville nok bestilt min RS med Pilot Super Sport – de gir et herlig kompromiss mellom sport og tross alt en del komfort. For de som bruker bilen mest på vanlig vei, er valget derfor enkelt. Kjører du mye på bane, er det imidlertid ingen tvil: Michelin Pilot Sport Cup 2 er et must!

Foto: Ford