Hjem Nyheter Nyheter Geneve: Ferrari GTC4 Lusso

Nyheter Geneve: Ferrari GTC4 Lusso

Av Vegar Bjørge

Spektakulære sportslige egenskaper, fremragende fremkommelighet, luksuriøs eleganse. Det er Ferrari GTC4 Lusso.

Ferrari GTC4 Lusso forandrer fireseters Gran Turismo konseptet for alltid. Det påstår i hvertfall Ferrari, og det er vanskelig og ikke være enig. GTC4 Lusso peker tilbake på ikoner som 330 GTC eller dens 2+2 seters søstermodell 330 GT – som forøvrig var en av Enzo Ferrari’s favoritter – og 250 GT Berlinetta Lusso. Disse tre klassikerne kombinerer eleganse og fart. Tallet 4 viser til bilens 4 komfortable seter.

Dette er en bil designet for kunder som ønsker å kjøre sin Ferrari hvor som helst, når som helst og i all slags vær. Korte, raske lufteturer eller lange feriereiser, snøkledde fjell eller bygater, alene eller sammen med 3 heldige passasjerer. Kunder som ønsker høy effekt men som ikke vil gi avkall på komfort, sportslig eleganse og luksuriøse detaljer.

Motoren med 12 sylindrer leverer effektive og konsekvente krefter og yter 690 hk ved 8000 omdr. Både dens vekt/effekt forhold på 2,6 kg/hk og kompresjonen på 13,5:1 setter nye rekorder i GT-klassen. Maks dreiemoment er brutale 697 nm ved 5750 omdr. og 80 % er tilgjengelig allered ved 1750 omdr. Dette gir super respons allerede ved lavt turtall. Dets lydbilde reflekterer bilens multitalent, rik og energifull ved sportslig kjøring, harmonisk grom i byen. Firehjulstrekksystemet er bygget for å takle de mest krevende og varierende forholdene.

Designet er på kjent Ferrarivis utrolig elegant. Man kler inn det sportslige i elegante linjer og former. Stilige frontlykter reiser seg langs bilens skjermer og hesten stiger stolt i grillen. Fronten er GT-aktig lang og linjene sveiper over panser og videre bak til den avkutta hekken. Luftinntak bak framskjermene og de høye hoftene over baksjermene gir bilen råhet lik en supersportsbil. Fantastisk lekker bakende med runde lykter og feite eksosrør får lov til å toppe designet. Dyp frontspoiler og kraftig diffusor i hekken skal bidra til å holde bilen på veien i farter godt over det lovlige i stort sett 99 % av verdens land, og selv om den burde leve sitt liv på bane, så er den bygd for landeveiens mange eventyr.

Innvendig legger man merke til det nydesignede og mindre rattet, den helt nye navigasjonen og entertainment systemet med 10,25 » skjerm med kapasitiv touch funksjon. Det vil si at den reagerer ved berøring i stedet for ved trykking. De fire setene er godt avskilte og man sitter nærmest i hver sin lounge. Kledd i eksklusivt skinn er det ikke tvil om at man blir tatt godt hånd om i denne GT-cruiseren fra Ferrari.

Data: V12, 6262 ccm, 690 hk v/8000 omdr. 697 nm v/5750 omdr. Lengde 492,2 cm, Bredde 198 cm, Høyde 138,3 cm, Vekt 1790 kg, 0-100: 3,4 sek, Toppfart 340 km/t

Foto: Ferrari