Av Vegar Bjørge
Opel Ampera-e skal Opel sin el-bil hete og den skal få lenger rekkevidde enn de fleste av dagens elektriske modeller. 5 dører og fem seter har også vært viktig, og tross sine kompakte mål skal innvendig plass være stor nok for fem.
– GM og Opel har alltid vært overbevist om at elektriske biler vil spille en viktig rolle for fremtidens mobilitet. Ampera-e er en «game changer» og et viktig steg på veien mot å innfri våre visjoner. Vår nye elektriske bil er nok et bevis på at Opel gjør innovativ ingeniørkunst tilgjengelig for mange. Dette sier GMs sjef, Marry Barra på dagens » CAR Symposium» i Bochum.
Opel lover klasseledende kjøreglede og tilkoblingsmuligheter, i tillegg til rekkevidde som overgår de fleste. Det er klart vi gleder oss når vi hører slikt. De lover også en konkurransedyktig pris uten at vi får vite hva det vil si. Likevel er det ingen grunn til å ikke tro Opel når man ser hvordan de har priset sine øvrige modeller.
Batteripakken er gjort flat for mest mulig plass, ikke bare til passasjerer men også for bagasjen. Man skal ha like god plass bak som i en kompaktbil. Opel Ampera-e er full av smarte løsninger og den vil også være utstyrt med Opel OnStar, som gir deg en personlige assistent i bilen. Økt sikkerhet og nye muligheter for oppkobling av din telefon har vært målet med Opel OnStar, og infotainment og mobile tjenester har aldri vært så omfattende.
– Vi gleder oss til å kunne presenter nye Ampera-e i Norge. Den vil trolig bli det første eksemplet på tredje generasjon elbiler. Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.
Opel Ampera-e er hos forhandlere om et års tid.