Av David K Andersen

I løpet av to hektiske dager, prøvekjørte vi nesten hele Toyotas modellprogram. I denne oversikten kan du lese om hver enkelt modell og hva vi mener.





Toyota Aygo
Fra kr. 149 900,-
Versjon kjørt: X-cite 1,0 manuell, kr. 173 800,-




















































Hva er dette?

Aygo kom i sin andre generasjon i fjor og tilhører A-segmentet. I takt med at småbilene stadig har vokst og fått mer avansert utstyr, har det blitt plass til et nytt segment under. Tenk lettere, enklere og en snau halvmeter kortere enn for eksempel Yaris. Aygo har to franske søsken i Citroën C1 og Peugeot 108 og møter ellers konkurranse i biler som VW Up, Smart Fourfour, Hyundai i10 og flere.

Under panseret sitter en tresylindret 1-liters bensinmotor på 69 hk. Det høres ikke mye ut, men bilen veier bare 915 kg. Forbruket er oppgitt til 0,38 på blandet kjøring og den gjør 0-100 på 14,3 sekunder.

Hvordan er den?
Kul. Aygo er kul. Kul å se på, kul å sitte i og ikke minst kul å kjøre.

Den lille bensinmotoren trives best på høyt turtall hvor den drar bra og gir fra seg en tilfredsstillende treer-hyl. Sammen med god sikt, presis girkasse og særdeles godt avstemt følelse i pedalene, er den eksepsjonelt lettkjørt. På svingete veier er den dessuten ganske morsom å kjøre. Ikke fordi den ligger usedvanlig godt på veien eller noe sånt, men fordi den er lett og villig til å være med på leken.

Interiøret er, på linje med eksteriøret, kult å se på. Samtidig er god ergonomi beholdt. Setene er komfortable for klassen og sittestillingen rett, men god. Litt mer justering i lengderetning på rattet hadde vært fint.

Aygoen er en av mine favoritt-Toyotaer, og det er vanskelig å peke ut negative sider etter prøvekjøringen annet enn de begrensninger biltypen byr på da det kommer til plassforhold og langturegenskaper.

Tyota Yaris
Fra kr. 169 700,-
Versjon kjørt: 1.5 Style Hybrid, kr. 228 100,-

Hva er dette?
Yaris er ikke bare Norges for øyeblikket 6. mest solgte bil, den er den eneste småbilen inne på topp 20-lista til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Inneværende modell kom i 2011 og fikk facelift i fjor. Med ny Opel Corsa, Skoda Fabia, Honda Jazz, Hyundai i20 og Mazda2 i år, har Yaris nok å jobbe med. I tillegg møter den selvfølgelig VW Polo og Ford Fiesta.

Yaris er alene om å ha hybridløsning i denne klassen og scorer på det, Toyota solgte i fjor 3375 hybrider og bare 377 bensin/diesel. Motoren er en 1,5-liters firer som sammen med elmotoren leverer 100 hk. Den veier 1160 kg, gjør 0-100 på 11,8 og har oppgitt snittforbruk på 0,36 med 16-toms hjul.

Hvordan er den?
Yaris er definitivt mer voksen enn Aygo. Kulere er den imidlertid ikke, lekenheten er ikke til stede på samme måte, hverken på design eller kjøreopplevelse. Det betyr ikke at den oppleves som kjedelig, utseendet er fortsatt sprekt både ute og inne. Dessuten er baksetet fullt brukbart, og med generelt mer plass og mer raffinert oppførsel på alle punkter, er spekteret av mulige bruksområder betydelig bredere hos Yaris enn i Aygo.

Bilen er ekstremt lettkjørt i alle situasjoner og føles trygg, stabil og sikker på veien – også i høyere hastigheter. Kjøreegenskapene er det nok ikke noe i veien med, men den trinnløse girkassen tar vekk direkte gassrespons og gjør det dermed mindre interessant å ta i på svingete veier. Ved vanlig kjøring leverer girkassen supermyk akselerasjon, men det hadde vært fint om den ikke var like kjapp til å mase opp turtallet. Komfortnivået er generelt høyt.

Yaris er det fornuftige småbilvalget. Den er trygg og enkel både å eie og bruke. Salgssuksessen viser at det er det norske småbilkjøpere ønsker seg.

Toyota Auris
Fra kr. 232 799,-
Versjoner kjørt: Touring Sports 1,8 Hybrid Executive, kr. 323 600,- og 1.2 Turbo Style, kr. 305 500,-

Hva er dette?
Auris er Toyotas kompaktmodell og møter steintøff konkurranse fra VW Golf, Ford Focus og en rekke andre mestere. Som med Yaris, har Auris blitt en stor suksess med hybrid. Inneværende modell er andre generasjon Auris (tidligere Corolla), og har vært Norges nest mest solgte bilmodell etter Golf de to fulle årene den har vært på markedet (2013 og 14). Hittil i år har den dabbet ned til fjerde, men en kraftig oppdatert versjon er straks på plass i butikkene, og vi tror den kommer til å sørge for klatring på statistikken før året er omme.

Med faceliftet (som du kan lese mer om her) har Auris fått nytt design både utvendig og inne. Dessuten kommer den nå med en helt ny 1,2-liters turbobensinmotor med 116 hk. Den blir et alternativ til hybriden som står for 85% av salget. Diesel utgår av programmet. Omfattende aktivt sikkerhetsutstyr ble innført sammen med oppdateringen.

Hybriden yter tilsammen 136 hk, gjør 0-100 på 11,2 sekunder og bruker 0,4 liter pr mil. Turboen tar sprinten på 10,1 sekunder og skal bruke 0,45 l/mil på blandet kjøring.

Hvordan er de?
Auris er et mer vellykket kompromiss mellom sport og komfort enn mange tror. Den har blant annet uavhengig bakhjulsoppheng med doble bærearmer, og leverer delvis derfor både godt veigrep og fin komfort. I hybriden gjør den trinnløse girkassen at kjøregleden på svingete vei er litt vanskelig å finne, men komfortmessig er den en fulltreffer. Turboen med manuelt gir tar igjen det tapte for den aktive føreren, den har fint drag i motoren og oppleves som en presis og kompetent veivogn. Dessuten er den, bortsett fra at du må gire selv (som ikke burde være et minus), også komfortabel.

Det nye interiøret er betydelig finere enn det gamle, blant annet med nytt infotainmentsystem og bedre kvalitetsfølelse. Dessuten er Auris den Toyota personbilen jeg finner best sittestilling i, her kan setet senkes ganske lavt og rattet har brukbar teleskopjustering.

De fleste kommer også i fremtiden til å velge hybridversjonen – et miljøvennlig, komfortabelt og fornuftig valg. Om man liker å kjøre bil, oppfordres imidlertid en prøvetur med turbo og manuelt gir på det sterkeste.

Toyota Avensis
Fra kr. 299 900,-
Versjoner kjørt: 1,8 bensin Active Style Multidrive, kr. 358 500,- og 1,6 diesel Active Style manuell, kr. 368 200,-

Hva er dette?
Som mellomklassebiler generelt, har Avensis fått det stadig tøffere i konkurransen mot SUVer, crossovere og kompaktbiler. Den har dessuten tøffe konkurrenter i VW Passat og Ford Mondeo som nylig har kommet i helt nye versjoner. I likhet med Mazda6, har Avensis i år fått en oppgradering – for Toyotaens del, en heller omfattende en med nytt utseende foran og bak, og helt nytt interiør.

Bensinversjonen vi prøver har en 1,8-liter på 147 hk og CVT-automat. Dieselen er ny og stammer fra BMW-samarbeidet. Den yter 111 hk. Bensinversjonen gjør sprinten til 100 på 10,7 sekunder og skal bruke 0,6 liter pr mil, mens dieselen bruker 11,4 sekunder og har forbruk på 0,42 liter pr mil. Avensis kommer i tillegg med en toliters diesel på 143 hk, også den fra BMW.

Hvordan er de?
Setene i nye Avensis er det første man legger merke til. Seteputen er ikke noe spesielt, men ryggstødet er fantastisk behagelig. Jeg tar gjerne lavere sittestilling og mer teleskopjustering på rattet, men sittestillingen er grei. Innvendig skremmer antakelig ikke Avensis konkurrentene, men det har blitt fint. Spesielt med den nye bronsefargen i seter og detaljer.

Bensinmotoren er koblet sammen med en trinnløs CVT-kasse – begge overrasker positivt. Motoren går mykt og fint og har godt drag oppe i registeret. Girkassen må ikke forveksles med den som sitter i hybridbilene (de har ikke CVT, men en løsning med planetgir), dette er faktisk en av de bedre trinnløse kassene jeg har kjørt, og den passer perfekt sammen med motoren. 1,6-liters dieselmotorer er ikke min favoritt i denne klassen (det kan bli litt snaut), men den nye motoren gjør en grei jobb i Avensis.

Komforten er bilens sterkeste side. Avensis er støysvak, svelger ujevnheter fint og er veldig lettkjørt. Bensin og automat er min klare favoritt.

Toyota RAV4
Fra kr. 339 400,-
Versjon kjørt: 2,0 CVT bensin Executive Premium 2, kr. 442 700,-

Hva er dette?
RAV4 er sammen med Honda CR-V opprinnelsen til alle de populære kompakt-SUVene. Eller crossoverne som det kanskje er mer riktig å kalle dem. Dette er den fjerde generasjonen og kom på markedet som 2013-modell. Hittil i år har den solgt utrolig bra og er for øyeblikket Norges tredje mest solgte bilmodell. Ved årsskiftet får RAV4 med et kraftig facelift og ikke minst kommer den med hybrid. Og det i kombinasjon med firehjulsdrift og over 1600kg tilhengervekt. Suksess spås herved.

Testbilen har en 2-liters bensinfirer uten turbo. 151 hk skyver den via CVT og firehjulsdrift til 100 på 10,7 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,72 liter pr mil ved blandet kjøring. RAV4 kommer også i 2WD og med 2 og 2,2-liters dieselmotorer. De to sistnevnte forsvinner ut av modellprogrammet i forbindelse med den kommende fornyingen.

Hvordan er den?
RAV4 og Auris er stammer begge fra samme designfilosofi med et kileformet og distinkt design – funker veldig bra, de er mine favoritter utseendemessig i lineupen. Innvendig står det også bra til, spesielt i denne Executive Premium-utgaven med lyst skinn. Dashbordet har sprekt design og det føles fint å befinne seg bak rattet. Enkelte smådetaljer som klokke ala Camry 1991, drar ned litt. Seter og sittestilling funker finfint for biltypen.

På veien kjører RAV4 som forventet – sikkert og komfortabelt. Som resten av Toyotas modeller er den selvfølgelig veldig lettkjørt og lett å leve med. Noen moroklump på svingete vei er den ikke, men den skal ha for at den føles relativt lett og kvikk. Motor og gir fungerer ikke like flott som i Avensisen med bensin og CVT, men det er fortsatt såpass bra at jeg tenker det skal litt til før jeg hadde valgt denne med dieselmotor.

RAV4 må slite med tøff konkurranse i sin klasse. Mitt inntrykk er at den ikke skiller seg ut ved å være eksepsjonell på enkeltområder, men heller jevnt over scorer bra i alle disipliner. Salgsstatistikken viser at kjøperne liker konseptet.

Toyota Land Cruiser
Fra kr. 478 800,-
Versjon kjørt: GX varebil automat, kr. 628 000,-

Hva er dette?
Land Cruiser er kongen av… vel… seg selv egentlig. Om den i det hele tatt har konkurrenter kan diskuteres, men Mitsubishi Pajero og Land Rover Discovery bør kanskje få være med. Vi snakker SUV på ekte vis. Land Cruiser kombinerer tøffe egenskaper og luksus på en måte ingen andre egentlig gjør.

Nytt av året er en 2,8-liters dieselmotor (Euro6) på 177 hk og hele 450 Nm (420 med automat). Sammen med en ny 6-trinns automatkasse, klarer den store bilen å nå 100 km/t på 12,1 sekunder. Forbruket på blandet kjøring er oppgitt til 0,74 liter pr mil. Nye eksteriør- og interiørfarger er også nå tilgjengelig. Land Cruiser bygges om fra 5-seter til 2-seters varebil i Norge.

Hvordan er den?
Å kjøre Land Cruiser er ikke som å kjøre andre biler. Du setter deg inn i et stort og utrolig komfortabelt sete. Derfra skuer du ut over et interiør med til dels høyere finish og kvalitetsfølelse enn rimeligere Toyotamodeller. Dessuten er det en del knapper og brytere ut over det vanlige. Bilen har adaptivt variabelt hjuloppheng (AVS) og avanserte program for ulike typer kjøring enten det er på vanlig vei, eller på forskjellige typer underlag offroad.

Den er lettkjørt, oversiktlig og ikke minst særdeles komfortabel. Å kjøre fort i svinger takles sikkert fint, men det er ikke det du får lyst til i denne bilen. Det er vanskelig å beskrive kjøreopplevelsen, den bør prøves. Jeg tenker at den minner litt om hva Land Rover Discovery Serie II hadde vært i dag om den hadde blitt videreutviklet i 10 år til (snakker følelse bak rattet, ikke driftssikkerhet…). At dette er drømmebilen for mange er ikke vanskelig å forstå, dette er en flott og imponerende bil. Det eneste jeg kunne tenkt meg var lyden av en sekser under panseret.

Toyota GT86
Fra kr. 445 600,-
Versjon kjørt: Spesialutstyrt modell fra TRD (se under), pris, ca kr. 535 000,-

Hva er dette?
GT86 er noe så sjeldent som en sportsbil uten fiksfakseri. Den er bygget fullt og helt for å levere maksimal kjøreglede. Relativt lett, perfekt vektfordeling, lavt tyngdepunkt, sugemotor, manuelt gir (du kan få automat), bakhjulsdrift og sportsbildesign. Noen direkte konkurrenter til GT86 (og broren Subaru BRZ) finnes ikke. Mazda MX-5 er nok mest nærliggende.

Boksermotoren på 200 hestekrefter sørger for 0-100 på 7,6 sekunder og forbruket skal ligge på 0,78 ved blandet kjøring. Testbilen er spesialutstyrt fra TRD (Toyota Racing Development) med styling, smidde lettvektsfelger, justerbare dempere, senkefjærer stabstag og masse annet.

Hvordan er den?
Å kjøre GT86 på svingete fjellveier slik vi gjorde denne dagen er 5% utfordrende fordi (spesielt denne versjonen) er veldig stiv i fjæringen. På den annen side, er det 95% moro, og da er det ikke så nøye med de andre 5. Denne bilen klatrer du ned i og sitter nesten på asfalten. Sittestillingen er perfekt med loddrett ratt og riktig plassert girspak og pedaler.

Antallet artikler hvor biljournalister påpeker at GT86 gjerne kunne fått en turbo og mer effekt er stort, men jeg er er ikke enig. I alle fall ikke så lenge bilen brukes på vanlig vei. Om 0-100 går på 7,6 eller 5,6 føles ubetydelig, og jeg vil ikke ofre sugemotoren suverene gassrespons mot det. Det er nemlig direkteheten og responsen i kjøreopplevelsen som er hele poenget med GT. Balansen, styringen, følelsen gjennom bak og rygg og måten motor, gir og pedaler er samkjørt på, leverer en fantastisk enkel, levende og morsom kjøreopplevelse på svingete veier. Hærlig bil!

Resten av programmet
Vi rakk ikke gjennom riktig hele modellspekteret; her er resten:

  • Prius (vanlig hybrid), fra kr. 291 200,-
  • Prius Plug-in Hybrid (ladbar hybrid), fra kr. 320 800,-
  • Prius+ Seven (syvseters hybrid), fra kr. 337 200,-
  • Verso (syvseters flerbruksbil), fra kr. 327 800,-
  • HiLux (pickup), fra kr. 299 700,-
  • ProAce (varebil), fra kr. 259 000,-
RAV4 Hybrid
Foto: Toyota
Fremtiden
Auris og Avensis har fått betydelige oppgraderinger i år. Videre fremover, kommer RAV4 med hybrid. Drivlinjen hentes fra Lexus NX, og medfører blant annet firehjulsdrift og høy tilhengervekt. Denne tror vi kommer til å bli en knallsuksess.
Videre presenteres snart en helt ny Prius som får fjerde generasjon hybridsystem. Vi vet ikke så mye om den ennå, men forventer i tillegg til lavere forbruk og utslipp, en noe mer spennende kjøreopplevelse. Vi antar dessuten at designet delvis vil minne om hydrogenbilen Mirai som vi så de første bildene av tidligere i år.
Mirai er en bil Toyota snakker mye om, den er allerede på plass i utvalgte europeiske land. Med rekkevidde på 550 km og fylletid på 3 minutter tror Toyota den vil gi elbilene en tøff kamp om nullutslippskronen. Vi tror det samme.
Ny HiLux er også vei.
Konklusjon
Konkurransen i bilmarkedet er knallhard for tiden, det sprutes ut nye modeller i rasende tempo fra alle kanter. Toyotas modellprogram er ikke det ferskeste i bransjen, men det holder seg godt. Særlig i og med oppdateringene på Auris og Avensis. At Sefety Sense (aktivt sikkerhetsutstyr som for eksempel autobrems) har kommet på plass i de fleste bilene er kjempebra.
Mine personlige favoritter etter to dager og mange mil er foruten selvsagte GT86, Aygo, Auris med turbo og Avensis med bensin og automat. Aygo er bare lettkjørt og kul tvers gjennom – akkurat sånn en slik bil skal være. Den leverer samtidig fin komfort for klassen. Auris har med oppdateringen og turbomotoren blitt en knakende trivelig bil og fin allrounder, og Avensis med automat er om fortsatt ikke voldsomt moderne, komfortabel, raffinert og trygg.