Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge

Oppgradert Mazda 6 vil si nye kromdetaljer og litt forandring i grillen i tillegg til full-LED lamper og at bakenden har fått kromlist mellom lyktene. Så mye mer er det ikke å melde om hva gjelder utvendig forandring. Innvendig er interiørkvaliteten hevet og knapper, knotter og hjul har fått bedre finish. Det man merker best er infotaimentsystemets oppgradering og den nye skjermen på dashbordet i stedet for i dashbordet. Hardplasten er tilstede men likevel oppleves arbeidsplassen i Mazda 6 som påkostet. Når testbilen i tillegg har høyeste utstyrsgrad er det ikke langt unna premium.

La oss stoppe litt ved plastikk som det er mye av i interiør, ikke bare hos Mazda men også Volvo, Mercedes, BMW, Audi og alle andre bilprodusenter er flittige brukere av dette fantastiske materialet. Utfordringen er nemlig den at biler skal veie så lite som mulig i tillegg til at opplevd kvalitet skal være så bra som mulig. I interiøret er det mye å spare om man bruker de riktige materialene. Skinn veier mer enn plast og i dag lages ofte plast slik at det ligner skinn. I tillegg skal det som blir store flater se mykt ut så vi ikke ser at det er plast. Hos Mazda brukes det plast men finishen er bra.




Premiumfølelse
La oss også ta premiumfølelse, for hva skiller Mazda egentlig fra premium, eller kan Mazda være premium? For noen år siden VAR Mazda premium men da valgte de å kalle Mazda 6 for Xedos 6. Den samme bilen men med andre detaljer utvendig og innvendig. Kvaliteten var også litt høyere med velur og skinn i stedet for stoff i seter. Dette gjorde at kunder betalte mer for samme bilen, altså Mazda 6, men for Mazda sin del ble ikke dette noen suksess. Premiummerkene gjør det samme. Litt mer myk plastikk og stæsj i interiøret i tillegg til et bra design, så vi som kunder opplever merverdien i en slik bil. Mest mulig penger for kvalitet! Vi vil betale mer for akkurat det samme, men føle at vi får noe som ikke er der! Eller er premium noe annet? Har kanskje jeg missforstått? Mazda har gjort motsatt. De gir oss mest mulig kvalitet for penger! Mazda 6 er for billig til å kunne være premium, selv om følelsen er veldig nær.

Motor & girkasse
Motoren i testbilen er den store dieselvarianten. 2,2 liter tyder på at det har godt Mazda hus forbi  hva gjelder downsizing. 175 hk er nok i en stor stasjonsvogn og draget er meget bra allerede fra bunn og godt opp i turtallsregisteret. Automatkassen med 6 gir er tett og fin men mangler sportmodus. Det er kanskje ikke nødvendig i en familietransporter? Uansett går det fint å leke seg langs veien med nedgiring via hendler bak rattet. Disse er ikke av skrangle typen men virker solide og bør tåle mange år med tøff giring fra unge fedre med rallytendenser. Hvordan AWD-systemet fungerer må man bare gjette seg til. Slike systemer er umulig å teste på sommerveier, men systemet gjør bilen tyngre og dermed også noe sløvere i sprinten opp til 100.

Plass
Mazda 6 stasjonsvogn er en familiebil som dekker behovene til de fleste. Den har god plass til 3 barn i baksetet, men de sitter litt lavt og har vanskelig å se ut av sidevinduene. Det går også å sette inn 3 barnestoler ved siden av hverandre. Dette er bra. For voksne er sittekomforten bak veldig god, men man sitter altså litt lavt og får en litt spiss vinkel på knea. Kanskje litt slitsomt i lengden. Midtplassen er hard og ingen favoritt hverken for små eller store. Bak rattet kan både lange og korte finne sitteposisjonen som er komfortabel nok til å kjøre mange mil. Setene er gode med fin sidestøtte uten å bli for trange. Både ratt og stol har nok innstillingsmuligheter og her har testeren ingenting å klage på. Helt bakerst er det plass til 522 liter med bagasje og det kan virke litt i minste laget. Likevel opplever jeg bagasjeplassen som tilstrekkelig for mitt behov.

Kjøreegenskaper
Mazda 6 har en bra motor, god girkasse og fine seter. Da ligger mye til rette for gode kjøreopplevelser. Når også chassiet virker stramt og tight kan man virkelig nyte turen. Den er likevel mer komfortabel enn sportslig uten at det ødelegger kjøreegenskapene på svingete veier. Mazda 6 er en forholdsvis lett bil også med AWD-systemet og dette gjør at den er smidig langs norske riksveier. Når svingen blir for tette kan den styringen virke litt slapp og man har ikke den motstanden man gjerne ønsker ved svært sportslig kjøring. Til vanlig bruk er den eksemplarisk og lett styring er en fordel i trange bymiljøer.

Økonomi
460 000 kroner for en stor familiebil med AWD, automat og stor dieselmotor er billig. Når man i tillegg ser utstyrslista så er det nærmest et kupp. Det meste er standard om man velger Optima utstyrsversjon og testbilen har skinnseter, 6 trinns automat, Adaptive ledlys, Adaptiv cruisecontroll, elektrisk oppvarmet baksete, Premium Bose stereoanlegg med 11 høyttalere, Head-up display, el justerbare seter foran, DAB radio i tillegg til alt annet man kan forvente i en familebil. Man får altså mye for pengene og Mazda 6 i dyreste versjon virker svært påkostet. Vil du spare noen tusen kan du også få samme motor med 150 hk og AWD for 405 000 kroner i Vision-utgave.

Konklusjon
Etter en prøvetur med Mazda 6 i dyreste utgave sitter jeg med følelsen av at en del mennesker går glipp av noe. Her har vi en typisk norsk bil som mange ønsker seg men kanskje ikke vet finnes. Vi går og kjøper oss Volvo, BMW, Mercedes eller Audi for å få en bil som kommer seg frem om vinteren. Alle disse premiummerkene satser tungt på familiebiler med trekk på alle hjul. Mazda har gjort alt utstyr tilgjengelig på sin toppversjon og den ligger nærmere premiumsegmentet enn noen gang. Prisen er flere hundre tusen billigere enn hva du må gi for de tyske konkurrentene. Mazda 6 kårer jeg til høstens beste bilkjøp! Særlig om du er ute etter stor familiebil, AWD, automat og fin dieselmotor. Bilen du da får har som nevnt mange plusser og bare noen få svakheter. Tilhengervekt på bare 1600 kg er for lite og et bagasjerom som rommer 522 liter kan virke litt i snaueste laget.

Bil
Mazda 6 2,2 DE AWD
Stasjonsvogn
Pris fra
332 400
Pris testbil
458 400
Motortype
R4 Diesel
Motorvolum
2191 ccm
Hk v/omdr
175
NM v/omdr
420 /2000
Girkasse
A6
Lengde/Bredde/Høyde
480,5/184/147;5 cm
Akselavstand
Vekt
1485 kg
Max tilhengervekt
1600 kg
Bagasjevolum
522 liter
Volum, nedlagt baksete
0-100 km/t
9,1 sek
Toppfart
209 km/t
Forbruk
0,54 l/mil
Utslipp CO2
143 g/km
Om tabell: 

Pris fra gjelder minste motor,
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.