Tekst og foto: David K Andersen

Mange, inkludert meg, ble voldsomt imponert over designet på nye Astra da Opel for noen uken siden slapp de første offisielle bildene. Bilen blir presentert for publikum på Frankfurt-messen til høsten, men jammen hadde ikke Opel i dag klart å få et par tyske førproduksjons-eksemplar til Norge. Vi reiste til Opel for å kikke, og fikk dessuten se en meget interessant prisliste.

Les mer og se Opels egne bilder her

Stilig
Så la oss starte med det vi ser. Det er greit med flotte studiobilder laget av bilprodusentene selv – noe annet er det som regel i virkeligheten. Astra er imidlertid av typen som ikke skuffer, den ser like bra ut en grå sommerdag i Norge. Ordinær er den kun sett rett forfra. Fra alle andre kanter er dette noe som er vanskelig å ikke like. Den er lav, fet og godt proporsjonert. I tillegg føles detaljene riktige i både antall og utseende. Spesielt vellykket synes jeg linjen som går gjennom dørhåndtakene er. Det samme gjelder taklinjen, C-stolpen og bakparten. Inntrykket er at Opel har prøvd litt ekstra denne gangen, og truffet.

Påkostet og velutstyrt
Innvendig er det ikke dårlig stilt der heller. Det ble mulighet til en kjapp prøvesitting, hvor førsteinntrykket var at Opel har beholdt det som er bra med utgående modell (først og fremst sittestilling og kvalitetsfølelse), og fornyet resten.

Opels AGR-seter er etter min mening industriens beste. I alle fall på denne siden av premiumligaens bedre alternativer. I nye Astra er de ytterligere forbedret med blant annet 18-veis elektrisk justering, massasje, ventilasjon og elektrisk justerbar sidestøtte (!). Baksetet har 3,5 cm mer benplass og har fått varme.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Midten av dashbordet har fått en kraftig opprydning og domineres nå av den store 8-toms intotainmentskjermen. IntelliLink, som systemet heter, er helt nytt i Astra og støtter både Apple CarPlay og Android Auto (din egen telefon integreres bedre, blant annet speiles appene på bilens skjerm).

Smart lys
Det er mye Intelli-greier på Opelsk for tiden, men før vi kikker på motoralternativene, må vi ta med en til: IntelliLux. Årets usedvanlig triste sommer, minner oss om at vi tross alt ikke er lange stubben unna permafrost og konstant mørke, så selv om det er lyst og fint en ukes tid i juni, er behovet for gode lys på bilen stort. IntelliLux LED Matrix-lysene på nye Astra, består av 16 LED-enheter – 8 på hver side. De er koblet sammen med frontkameraet som leser trafikkbildet og gir instrukser til lysene. De tilpasser så lengde og distribusjon av lys til alle situasjoner i trafikken ved å kontinuerlig tenne og slukke ulike LED-enheter. Tar du eksempelvis igjen en annen bil, vil kun lyset som treffer selve bilen foran deg slukke – resten lyser for fullt frem til, rundt og forbi bilen foran. Jeg gleder meg til å teste ut dette skikkelig til vinteren.

Motorer
På motorsiden starter det med 1-literen med turbo som vi kjenner fra Corsa. I Astra har den imidlertid 105 hk og kan bli et bra innstegsalternativ, spesielt i og med at den nye bilen er 150 kg lettere enn den gamle. Denne motoren kommer bare med 5-trinns manuell girkasse.

Mer spennende er imidlertid en helt ny 1,4-liters turbo bensinmotor på 150 hk. Denne vil ifølge Opel bli bestselgeren i Norge. Vi vet ikke så mange detaljer om hvordan motoren er bygget opp og hva som har blitt vektlagt i utviklingen – kommer tilbake til det i forbindelse med første prøvekjøring senere i høst. Oppgitt forbruk er imidlertid 0,49 liter pr mil – det lover godt. Denne får du med 6-trinns manuell eller 6-trinns automat.

På dieselsiden kommer som ventet den nye 1,6-literen. Med manuell girkasse har det 110 hk, med automat 136.

Utstyrsgrader
Astra kommer i tre utstyrsgrader. Enklest er Edition, som i seg selv virker til å være greit utstyrt med blant annet start/stopp-system, cruisekontroll, oppvarmet multifunksjons skinnratt, tilleggsvarmer (diesel), klimaanlegg, DAB+, LED kjørelys, bakkestarthjelp og mer.

Innovation er neste nivå, og der tillegges ting som 17-toms alufelger, 8-veis justerbare AGR-seter med 4-veis el. justerbar korsryggstøtte, to-sone klima, IntelliLink med 7-tommers skjerm, p-sensorer foran og bak, autobrems, kollisjonsvarsling, filholder, skiltleser, regnsensor, autoblending av speil og en hel del mer.

På toppen sitter Premium-versjonen, som i tillegg til de to over, har skinnseter, varme i baksetet, IntelliLink med 8-toms skjerm og stemmestyring, autoparkering, blindsonevarsling, ryggekamera, IntelliLux (se avsnitt over), LED i alle andre lys (siden, bak), keyless, elektrisk åpning av bagasjeluke med fotsensor, el innfellbare speil, mer omfattende interiørbelysning og mye mer.

 

Priser
Så til dagens overraskelse: Nye Opel Astra 1,4 turbo bensin med 150 hk og Premium utstyrsnivå får en pris på 289 900 kroner. Det er temmelig heftige saker. Eksempelvis koster VW Golf med tilsvarende motor og utstyr 96 000 kroner mer! Det eneste som ikke er inkludert i prisen, er 16-veis justering, massasje, ventilasjon og el justering av sidestøtte på førersetet. Men det koster bare 4 000 kroner i tillegg. Du får altså en 150-hesters kompaktbil som gjør 0-100 på 8,5 sekunder og er spekket til taket med det siste innen luksus og sikkerhetsutstyr for under 300 000.

Med 1-literen i Edition-utgave, starter Astra på 224 900 kroner, mens den med diesel begynner på 234 900. Generelt er prispåslaget fra Edition til Innovation 20 000, mens det videre fra Innovation til Premium er 25 000. Tillegg for automat er 20 000 på bensin (1,4t), og 30 000 på diesel. De siste 10 på sistnevnte gir deg 136 i stedet for 110 hk.

Gode tider
Nå har vi selvfølgelig ikke kjørt bilen ennå, men det skal jo litt til å rote til den biten da – utgående Astra er glimrende å kjøre – den nye blir neppe dårligere. Dermed ser dette ut til å kunne bli en skikkelig fest for både kjøper og produsent.

Opel-sjef i Norge, Bernt G. Jessen var tydelig fornøyd med det nye produktet, og det med god grunn. Etter at stasjonsvognutgaven kommer på markedet neste vår, regner han med å selge rundt 2000 Astra i året. -Vi ser ingen som helst grunn til at Astra skal selge mindre enn Focus, sier han.

Ved siden av design, synes jeg det kanskje mest interessante med nye Astra er at den setter en ny standard for kombinasjonen motoreffekt, utstyr og pris. Da kompaktklassen antas å bli det mest økende segmentet i Norge de kommende årene, ligger nå det meste til rette for en skikkelig Opel-suksess.

Astra kan bestilles fra nå av og leveres i november.