Av David K Andersen

Forrige uke ble det ved en tilfeldighet noen mil i en 2015-modell Opel Astra på meg. Da kom jeg på hvilken fantastisk bil det er å kjøre. Litt tung og ikke best på plass, men fy så fin den er å tilbringe tid bak rattet i. Jeg tenkte med meg selv at når helt nye Astra kommer til høsten, må det bli en utrolig spennende bil i kompaktklassen.

I dag har så Opel sluppet de første offisielle bildene av bilen. Den vises for publikum første gang på Frankfurt-messen 17. september. Dermed spratt forventingene ennå et godt hakk opp. For er det bare meg, eller ser denne bilen helt latterlig bra ut? Jeg skal ikke si mer om utseendet, du får se selv. Men sjekk for eksempel den bakenden, og ikke minst bilsiden med den tydelige linjen under vinduene.

Nyhetene er mange på nye Astra. Her er hva vi har fått vite i dag:

  • 200 kg lettere: Ved hjelp av utstrakt bruk av lettvektsmaterialer, er den nye bilen mellom 120 og 200 kg letter enn forgjengeren. Karosseriet alene er 20% lettere. I kombinasjon med ny styring med bedre respons, antar vi at kjøregleden vil øke betydelig. Spesielt på svingete vei. Opel sier at komforten også er bedret med det nye chassiset.
  • Motorer mellom 95 og 200 hk. Opels nye 1,6-liters diesel som vi blant annet har kjørt i Mokka (les mer her), blir nok viktig i Norge. I tillegg kommer nye Astra med den spreke enliters turbo bensin-motoren vi hittil har sett i Adam og nye Corsa. I Astra får den 105 hk. Mest spennende er imidlertid en helt ny 1,4-liters turbo bensinmotor på 145 hk. Den yter 250 Nm hele veien fra 1800 til 4000 o/min. Bygget i aluminium, er den 10 kg lettere enn forgjengeren, og antas i likhet med lavere vekt og nytt chassis, å levere godt med moro for føreren. I tillegg skal den være svært økonomisk og ha lave utslipp.
  • Mindre utenpå, større innvendig: Nye Astra blir 5 cm kortere og 2,6 cm lavere enn dagens modell. Likevel er plassen innvendig bedre. Blant annet er bakseteplassen økt med 3,5 cm. Luftmotstanden er svært lave 0,30. 
  • Helt nytt interiør: Bedre kvalitetsfølelse, færre knapper og 8-tommers infotainmentskjerm.
  • OnStar: Trykk på en knapp og kom umiddelbart i kontakt med Opels callcenter. Der sitter det folk som ser hvor du er og kan hjelpe deg enten du trenger å finne nærmeste hotell, eller er i trøbbel og har behov for hjelp og veiledning. Dette systemet har jeg selv brukt mange ganger under langturer i USA der GM har hatt dette i drift i flere år. Helt suverent da man er på farten. Ved eventuell ulykke bli nødetater automatisk sendt ut dersom ikke OnStar får tak i deg. Systemet gir også trådløst 4G-nett i bilen hvor opp til 7 enheter kan tilkobles.
  • Infotainment: Nytt system med trykkfølsom 8-tommers skjerm. Støtter både Android Auto og Apple CarPlay. I praksis betyr det at du kan integrere telefonen din på et helt annet nivå enn tidligere, blant annet få opp apper og layout fra din egen telefon på skjermen. Her kan du for eksempel bruke Google Maps, Skype, Spotify og en rekke andre apper helt på samme måte som du er vant til på telefonen. Om ønskelig, er selvfølgelig alt stemmestyrt.
  • Første bil i kompaktklassen med LED-Matrix lys: LED-Matrix IntelliLux har 16 LED-enheter (8 på hver side) og jobber blant annet sammen med frontkameraet (OpelEye) slik at bilens lys alltid automatisk tilpasses alle mulige situasjoner, enten det skal lyse rundt en sving eller gatehjørne, eller blende ned for motgående kjøretøy. De ulike LED-enhetene har ulik styrke og tennes og slukkes kontinuerlig for alltid å ha maksimalt lys i forhold til omgivelsene og andre trafikanter.
  • Sikkerhet: Skiltlesing, filskiftvarsling, autobrems, blindsonevarsling, filholder, automatisk lukeparkering og mer er på plass.
  • Komfort: De velkjente og komfortable AGR-setene er videreutviklet og får blant annet 18-veis justering (inkludert breddejustering!), massasje og ventilasjon. Varme i setene både foran og bak.

Her er det såpass mye spennende nyheter at vi tok en telefon til Opel. PR-sjef, Stein Pettersen, virket svært fornøyd med det kommende produktet og hadde følgende kommentar: -Nye Opel Astra er beviset på at vi gjør innovativ tysk teknologi tilgjengelig for folk flest. Med full-LED hovedlys og markedets beste telefonintegrering er vi trygge på at Astra på flere områder vil bidra til å sette en ny standard i dette segmentet.

Her er flere bilder: