Hjem Nyheter Prøvekjøring: Ford Mustang

Prøvekjøring: Ford Mustang

Av Vegar Bjørge

Foto: Vegar Bjørge

Jeg tok turen til Tyskland for å prøve nye Ford Mustang som denne gangen er klar for Europa og Norge. Det er unikt for i Mustang sin 50 år lange historie, er det første gangen Ford Norge gjør et seriøst forsøk på å selge den fra sine forhandlere. De tror de kommer til å lykkes. Ford får tildelt et sted mellom 100 og 200 biler.. Jeg tror også de kommer til å lykkes, men jeg kommer tilbake til det.

Foto: Ford

Vår i Tyskland pleier å bety sol og pent vær med gode temperaturer. Derfor ble undertegnede noe skuffet da regnet flommet ned i de to dagene Ford sin muskelbil sto til rådighet. Den ene dagen skulle tilbringes bak rattet i en Cabriolet med Fords nye 2,3 liters EcoBoost motor. For de som følger med er dette en motor med bare 4 sylindrer. Ikke noe for de som elsker Amerikanske muskler, eller…..

Den andre bilen som skulle prøves ut var Coupe med 5,0 liter og V8-motor under panseret. Mer i stil til Mustangen og helt klart den jeg gledet meg mest til. Derfor startet turen i Cabrioleten, og overraskelsene sto i kø. Først og fremst ble jeg slått av hvor lett det var å få hjulspinn med denne bilen. Lydbildet var også annerledes enn det jeg hadde regnet med. Det låt ikke V8 men likevel litt macho så de som står utenfor ikke helt vet hva som er under panseret. 2,3 literen yter 317 hk og er et lite under av ingeniørkunst. Et direkte innsprøytningssystem med høy kapasitet kontrollerer drivstoffets innsprøytning, mens turboladeren med dobbelt turbinhjul gjør at motoren gir umiddelbar gassrespons. Dette fører også til et så lavt forbruk som mulig. Jeg testet aldri ut hvor billig den kunne kjøres og lå nok godt over literen på mila, men om du er forsiktig skal den bruke rundt 0,82 l/mil i snitt. Ikke dårlig for en sportsbil med over 300 hk.

Foto: Ford

Cabriolet ser aldri dumt ut, men om det gjør det noen steder så er det i Norge hvor stort sett hele året er kaldt eller grått. Jeg ble likevel overrasket over hvor brukbar bilen er, og når man kjører med cabrioleten oppe er det veldig lite støy som finner veien inn i kupeen. Man kan høre et lite sus og man merker motoren når man gir på, men ellers er det som å kjøre coupeen. Tøytoppen virker solid og er både enkel å felle ned og opp igjen. Dette gjøres i løpet av kort tid og bilen ser unektelig fin ut med toppen nede.

Foto: Ford

Etter en natt på en av Tysklands bedre hoteller fant jeg nøkkelen til den litt mer brutale GT med V8eren og 421 hk. Om det var enkelt med hjulspinn med den lille motoren, så skulle det vise seg å være nærmest umulig og unngå det med denne bilen. Du får ta det med en klype salt, for selvfølgelig kan du stille inn hjelpesystemene på vinterinnstillinger, og da sier det seg selv at de slår fort inn. Som den biljournalisten jeg er måtte systemene av og derfor ble det også en del spinning og litt sladding. Tøft på svingete fjellveier, men ikke i lengden. Da er det tøffere med den rå motorlyden. Det er forskjellen mellom 2,3 literen og V8eren. Motorlyden. Kjøreegenskapene virket kanskje litt bedre med den lettere 4 sylindrede motoren, og den er heller ikke mye treigere enn sin storebror. Likevel vil nok jeg ha V8 om jeg skal ha en Mustang. For en lyd! Og for en kraft! Det er bare herlig å ligge på lavt turtall å høre motoren romle. Jeg lå mye å bare cruiset av gårde på tyske landsbyveier. Heldigvis kommer motorduren inn i kupeen uten at det virker forstyrrende.

Foto: Vegar Bjørge

Velger du en GT får du Launch Controll som holder turtallet fast mellom 3000 og 4500 rpm mens sjåføren holder gasspedalen helt i bunn. Når clutsjen slippes, er dreiemomentet til bakhjulene kontrollert for maksimal akselerasjon. I tillegg får du moroknappen Line Lock. Denne gjør så forhjulene låses og bakhjulene spinner. Noe tøft i lyskryss ved siden av Porsche og andre sportsbiler. Kan hende du ikke er raskest til 100 men du er best til 100. Når vi er inne på akselerasjon så gjør 2,3 literen sprinten opp til 100 på 5,8 sekunder mens V8eren er 1 sekund kjappere. Samme tall for manuell og automat.

Foto: Vegar Bjørge

Ford har nå laget en riktig sportsbil og de har lagt ned mye jobb i understell for å få så gode kjøreegenskaper som mulig. Og det merkes. Selv om grensene ikke ble testet i Tyskland, merket jeg hvor god den var i svingete partier. Den uavhengige fjæringen, MacPherson foran og multilink bak, og det lave tyngdepunktet er noe av forklaringen sammen med en mekanisk differensialsperre som alltid sender kraften til det hjulet som trenger den. Selvfølgelig kan man stille inn i forskjellige kjøremoduser så bilen kan brukes på både bane og i snøslafs. Det som likevel gjør denne bilen til en ordentlig sportsbil er at hjelpesystemene kan slås helt av. Noe som gjør den rå, og kanskje litt skummel, slik ekte sportsbiler skal være.

Foto: Vegar Bjørge

Er Mustang salgbar i Norge? Tross alt selges det ikke veldig mye sportsbiler her til lands. Likevel finnes det over 4200 Mustanger registrert i landet og det uten at Ford har gjort så veldig mye for å få de hit. Det har de ikke behøvd. Mustang selger seg selv. Også når prislappen starter på over 700 000 kroner.

Det største salgsargumentet er at Mustang er back to basic. Den nye Mustang utstråler orginalitet som bare den første hadde. Dette helt uten å være kjedelig retro. Mustang er moderne, helt ny og sportslig som bare fy! Slik den også var på 60-tallet. Musklene er brutale og alltid til stede, støyen er overdøvende vakker V8-musikk og linjene vakrere enn alle James Bond-damene tilsammen. Jeg tar en rød V8 med automatgir…… og kanskje Halle Berry??? Prislapp: 1 220 000 kroner og det er bare for bilen. Cabrioleten koster 50 000 kroner mer.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford 
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford