Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Kia Soul Exclusive

Prøvekjøring: Kia Soul Exclusive

Av David K Andersen



Neida, denne er ikke elektrisk. For selv om Kia Soul Electric er en suksess i Norge, kan du også få samme bil med bensin eller dieselmotor. Både da vi testet vanlige Soul i fjor sommer, og da vi kjørte elektriske Soul i 10 dager i fjor høst, syntes vi dette var en kul og bra bil. Nå har vi tatt en prøvetur med den fullspekkede Exclusive-versjonen.

Her kan du lese vår test av Soul Active
Her kan du lese vår test av Soul Electric

Den er liksom litt tøff i trynet, Soulen. Som den nye kid’en i gata som ingen kjenner, men som likevel står der med armene i kors og ikke bryr seg. Og på samme måte som at de fleste har en mening om gatas nye pøbel, har de fleste en mening om Soul. Jeg har til gode å snakke med noen som ikke vil si noe om designet.

For er du av typen som mener at en bil bør se ut som en tradisjonell sedan, og i verste fall kan strekke deg til å mene at stasjonsvogn kan se greit ut, blir kanskje Soul litt for mye på en gang for deg. Ei heller er Soul bilen for deg som er mest opptatt av hva naboen mener og derfor kjører tysk bil med minst motor og størst felger.

Blant de som prøver å være åpne for nye måter å tegne bil på, er tettheten av Soul-tilhengere større. For tenk hva denne bilen kunne sett ut som. Soul kunne vært en lettere hevet kopi av en standard kombicoupe. Eller en forminsket versjon av en vanlig SUV. Heldigvis er den ikke det. I stedet er det en tøff og relativt kompakt sak som ikke ligner på noe annet enn seg selv.

Med sånn passe rett-opp-og-ned-design, er den ganske eskete, eller boxy som man ville sagt på engelsk. Samtidig er den avrundet i kantene for å dempe den firkantede stilen. Fangerne buler ut selv om de er integrert og gir sammen med skjermbredderne fetere utseende. Den høye bilsiden med markante og firkantede vinduslinjer, hjelper også til med å gi særpreg og stil.

Jepp, det er riktig: Jeg liker Soul. Designet er knall. Dessuten hadde jeg likt den selv om jeg ikke syntes designet var bra. Om ikke annet fordi Kia gidder å gjøre noe som er annerledes. Det trenger vi!

Soul Exclusive med 128 hk dieselmotor, koster 312 900. Det er 40 000 mer enn Active-versjonen. På vanlig Kia-vis, er da alt inkludert unntatt tilleggsutstyr som hengerfeste, skistativ og den type ting. Soul kan i tillegg individualiseres med diverse småtteri som belyste innstegslister, spesiell gulvbelysning, fargede deksel til høyttalerne og sånt. Felles for det meste tilleggsutstyret er at det er ganske rimelig – koster fra noen hundrelapper og litt oppover.

Er så Exclusive verdt prispåslaget mot sine mindre utstyrte søsken? Du får i alle fall ganske mye for pengene. Her har du elektrisk justerbare ventilerte skinnseter med varme, Infinity stereoanlegg med sub, senterhøyttaler og skikkelig trøkk, Xenonlys, elektrisk panoramasoltak, parkeringssensor foran og bak, ryggekamera og automatisk parkeringshjelp. Videre er det filskiftvarsler, 8 toms infotainmentskjerm, automatisk fjernlys, nøkkelfri tilgang og noen andre ting som skiller den fra Active. Instrumentene er forresten også helt annerledes og mer moderne sammenliknet med Active.

Kjørefølelsen er selvfølgelig den samme. Soul er lettkjørt og oversiktlig med sin firkantede form. Den høye vinduslinjen gir en koselig følelse innvendig, samtidig som sikten ut likevel er god siden man sitter høyt. Støynivået er lavt og både fjæringskomfort og kjøreegenskaper er på nivå med hva man forventer i forhold til størrelse, pris og segment.

Selv om bagasjeplassen ikke er all verden, er Soul fleksibel og ikke minst er den romslig for folk. Enten de sitter foran eller bak.

Konklusjon
Soul er for meg to ting. Kult design og trivelig å kjøre. Det er rett og slett en likanes bil å tilbringe tid bak rattet i. Interiøret er forseggjort i alle Soul-versjoner, men Exclusive tar det hele ett steg til, den gir tilnærmet premiumfølelse i det meste.

Om man ikke går for elektriske Soul, er bensin eller diesel-versjoner absolutt verdt en kikk. De rimeligere modellene med mindre utstyr er fine alternativer for dem som ønsker en kul og smart bil med design som skiller seg ut. Denne Exclusive-versjonen byr i tillegg på utstyr som hever totalfølelsen godt og samtidig skyver Soul opp mot konkurrenter fra eksempelvis Mini.