Av Redaksjonen

Om en 612 Scaglietti er litt over budsjett, er det fortsatt
mulig å skaffe seg en familievennlig fireseters Ferrari. Sjekk hva Bil og
Motorbloggen har sett på nett.

Hva: Ferrari 400i
Hvor: Finn.no http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60122021&searchclickthrough=true
Hvorfor: Rundt 1300 eksemplarer ble
bygd mellom 1979 og 1985 – en optimal Ferrari for deg som ønsker å fremstå mer
som diplomat enn playboy…
 
Sier du Ferrari og 80-tallet i samme setning ender det fort
med at du tenker på Testarossa, 512BB eller rett og slett den sorte Ferrari
Daytona Spyderen fra Miami Vice – men hei – den var jo fra 72 – og faktisk ikke
en gang en ekte Ferrari, men en replika bygd på Corvette…
Nå har du mulighet til å skaffe deg noe langt mer unikt – og
ikke minst praktisk. Dessuten er heller ikke vårt funn, 400i, helt uten
berømmelse fra skjermen – sjekk bare ut Rain Man fra 1988…
 
Strengt tatt er det mye som er riktig med en 400. Designet
av Pininfarina og med en V12 under det lange lave panseret. Bilen som skulle
erstatte 365 GT4 2+2 ble første gang vist på bilutstillingen i Paris i 1976 – og
så – i 1979 kom 400i med elektronisk innsprøytning fra Bosch i stedet for de
første generasjonenes mer klassiske Weber-forgassere…
Det gjorde riktignok at effekten sank til 310
hestekrefter, men bidro til å redusere utslippet – kanskje viktigst for de
relativt få bilene som fant veien til USA.
 
Selv om vårt Finn-funn er oppgitt å være en 1982-modell –
er den tilsynelatende fra før faceliften som kom dette året. Et av de
tydeligste kjennetegnene for den er nemlig en smalere grill. Det gjør at
tåkelysene, som du kan se bak grillen på denne, ikke er tildekket.
400i kom både med en fem trinns manuell, eller som denne,
en tretrinns automatkasse kjent som Hydra-Matic – en girkasse som også finnes i
Jeep, Jaguar, Rolls-Royce og Bentley – som vi sa: Mer diplomat enn playboy…
Innvendig er det langt mer tysk enn italiensk – instrumenter
og knapper har en orden og layout som gjør at tankene går til langt mer moderne
biler – ta en titt på knapperadene i den store flate midtkonsollen og fortell
oss hvilken bil det minner deg om.
Foto lånt av Dark-cars
Om du skal beskrive Ferrari 400i med ett ord, må det være;
elegant.
Vippelykter, ultraklassiske femeikers felger og det faktum
at den gjør unna 0 til 100 på rett over syv sekunder. Nok til å være en
sportsbil, men 400i er en cruiser – med en motorkarateristikk som virkelig
utmerker seg når du lar den strekke ut på langtur. Kjøper du denne bør biltur
til Italia være pensum denne sommeren. 
Under 400.000 kroner for en klassisk Ferrari med V12 – det
høres slett ikke ille ut. Som alltid kan det ha sine årsaker. Byggekvaliteten
var nok ikke den beste – men kommer du over en bil som er godt tatt vare på –
må du bare fortsette å gjøre det samme. En annen ting er selvsagt at
vedlikeholdskostnadene på en V12 fra Ferrari, nok har en litt annen prislapp
enn om du skulle gå for en tilsvarende amerikansk bil med V8.
Likevel, Ferrari 400i er jo rene flerbruksbilen – en ekte
2+2 som gjør at du kan ta med deg hele familien på sportsvogntreff på Øvrevoll
– hva mer kan du ønske deg?
Foto lånt av Dark-cars
 
Har du sett noe du har «Sett på nett» – tips oss gjerne!