Hjem Nyheter Ford Galaxy er det fornuftige valget for storfamilien. Fornuftige er også prisene!

Ford Galaxy er det fornuftige valget for storfamilien. Fornuftige er også prisene!

Av Vegar Bjørge
Foto: Ford

Ford Galaxy er familiefrakter nr. 1 fra Ford. Det startet som et samarbeid med VAG og da ikke særlig vellykket i mine øyne. Ford Galaxy og VW Sharan/Seat Allhembra slo likevel såpass bra an til at de respektive fabrikantene satset videre på de store familiebussene. Heldigvis gikk de hver sin vei, men først når 3. generasjon Galaxy/Sharan skulle lages. Nå er det 4. generasjon Galaxy fra Ford og denne bilen blir en drømmedoning for far i huset med mange småtroll som skal holdes orden på. Her skysses familien på 1. klasse og brukervennligheten er tatt et steg videre. Eller hva sies om elektrisk heving og senking av 3. seterad? Alle passasjerer har også hver sin stol. Komforten er best for fører, men slik skal det også være. Han har alt han kan ønske seg av innstillingsmuligheter både for stol og ratt. Den plassen kommer alle til å like. Videre så får baksetepassasjerene også god plass både til føtter og hode. Helt bakerst skal det også være plass til voksne, selv om det kanskje kan bli litt anstrengt over lengre perioder.

Sikkerheten er tatt et steg videre hos Galaxy og nå får du avblendbare led-lys, adaptiv cruisecontroll som også leser skilt og tilpasser farten til disse. Intelligent 4WD, som du også finner i Kuga, S-Max og Mondeo, er også mulig å få i Galaxy. Dette vil gjøre bilen enda mer brukervennlig for aktive familier og fremkommelighet vinterstid skal være fortreffelig. Vi gleder oss til å test akkurat det! I tillegg får du alt av sikkerhetsutstyr som vi nå forventer i biler av nyeste dato.

Prisene starter på kr. 451 000,- og for den summen får du en 2,0 TDCi Trend med 120 hk. Trend-utstyret består av blant annet DAB+, SYNC, utvidet Active City Stop med fotgjengeroppdagelse. Videre har den Trafikkskiltgjennkjenning, Cruisecontroll, Nøkkelfri start mm. Standard er også takrails og innvendig takkonsoll i full lengde med oppbevaringsrom. Hopper du over til Trend, noe som forøvrig koster deg kr. 14 000,- ekstra, får du LED-kjørelys, 17″ aluflg, Klimaanlegg med 3 soner, DAB+ med SYNC2 og 8″ skjerm, Automatisk nær- og fjernlys mm.

Om du ønsker deg drift på alle fire må du ta hoppet opp på en 150 hk eller 180 hk utgave av samme motor. Da kan du også velge mellom manuell 6 trinns girkasse eller en dobbelclutsjkasse med samme antall gir. På Fordspråket kalles den Powershift og er nok å foretrekke i en slik type bil. Prisene på utgavene med AWD starter på kr 540 000,- og skal du ha i kombinasjon med Powershift blir prisen kr. 585 000,-. Da har du i tillegg 180 hk. Kanskje dette blir bestselgeren? Toppversjonen er en 210 hk-versjon av 2,0 TDCi-motoren. Denne har dobbelturbo for å bidra til høy effekt og godt dreimoment. Det er på hele 450 nm fra lave 2000 omdreininger. Vil du ha bensin må du gå for 1,5 EcoBoost på 160 hk. Vi skal teste bilen så fort vi får mulighet.