Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Mazda CX-3 AWD 2,0 Aut

Prøvekjøring: Mazda CX-3 AWD 2,0 Aut

Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge

Mazda CX-3 bygger på småbilen Mazda 2, men oppleves likevel stor nok. Er den brukbar for en familie på 5? Det må testes!

Ettersom vi har kjørt CX-3 for ikke så lenge siden (les om det her), og der kunne konkludere med at dette er en velkjørende bil som ikke har noen tydelig dårlige sider, måtte jeg likevel teste det som for mange kan være grunnen til at man ikke kjøper CX-3. Nemlig plassen, eller mangel på plass. Vi tar det største minuset først. Bagasjeplassen. Liten luke, liten plass, høy lasteterskel. Dette er som plukket fra Golf MK1. Plassen bak er ikke stor nok for en familie på 5 om man skal ut på ferietur. Likevel er det overraskende stor plass i baksete. Jeg sitter passelig behagelig bak meg selv. Når jeg plasserer 3 barn i baksetet er de alle enige om at det absolutt er behagelige seter, selv om de er litt harde. Det er vanskelig å finne god soveposisjon, men det gjør ikke noe så lenge pappa kjører «morsomt».

Og morsomt er det å kjøre CX-3. Bak rattet finner man seg fort til rette og både sete og ratt har innstillingsmuligheter nok til de aller fleste rare kropper. Jeg lot madammen også prøvesitte – det var ikke det smarteste jeg har gjort.

På plass i passasjersete kan jeg leke med multimediaanlegget. Lyden er meget bra fra Bose-anlegget, men problemet er at rakkerungene i baksetet ikke liker spillista til far. Mor bak rattet er av samme oppfatning og etter et øyeblikk som sjef er jeg nå nedgradert til disc jockey uten egen musikk. Kunne like gjerne vært lærer.

Jeg prøver med hevet stemme å bytte til meg bedre plass i bilen ved å påstå at jeg bør kjøre ettersom dette er jobben min. Jeg er tross alt en biljournalist. Latteren jeg blir møtt med er en mellomting mellom hånlig og skadefro. Jeg skjønner at resten av turens gjøremål for min del er å være guide og å bytte musikk når de i baksetet finner det for godt.

Søndag er min dag og turdag. Jeg strekker meg etter bilnøklene men oppdager til min skrekk at de er borte. Leting, leting, leting. Oppdager konepone allerde klar bakk rattet i CX-3en med unga klare i baksetet. Bagasjelokket står åpent bare for å vise alternativene. Lakkeie i passasjerstolen eller egen sjef i bagasjen. «Nå får bilrablærn komme da» låter det fra baksetet. «Fri for å ta plassen til pappa, hvis han fortsatt vil være sjef», roper den mellomste. Ja takke meg til. Ikke den beste starten på søndagen, men jeg har ihvertfall koppholder til kaffekoppen min.

«Å jeg elsker automaten», «sjekk det draget», «denne er virkelig god å kjøre». «Jeg tror vi tar en omvei til mormor og morfar i dag». Ja selvfølgelig er konepone blid som solen. Det er jo hun som har kommandoen. Kommandoen kommer også Mazda CX-3 til å ha og det er flere grunner til det.

Design
Mazda har virkelig lykkes med designgrepet de har gjort den siste tiden. Fremskutt frontparti og langt panser er tøft og sterkt markert grill er in om dagen. Linjene langs siden bidrar til det sportslige utseendet som gjør at bilen er i fart selv om den står stille. Innvendig har man også brukt mye tid for at opplevelsen skal bil god. Skinnimitert plast, fin og stor skjerm og brytere, knapper og hjul i riktig materiale og på riktig sted. Klart dette selger!

Kjøreegenskaper 
Når kjøreegenskapene også står i stil til den sportslige designen, må det bli bra. Bilen ligger godt på veien selv om den har høyere tyngdepunkt enn Mazda 2. Man merker ikke noe særlig til at den er liten, og den oppleves større enn den er, og det er positivt. Komforten lider litt av stiv fjæring, men det skal nok de aller fleste overleve. Sport er in og sport selger!

Motoren
Downsizing er tull! Slik tror jeg Mazda-sjefene må ha tenkt. Vi må gjøre det annerledes. Lav vekt på alt, luftmotstand så nær 0 som det er mulig å få til i en vanlig bil og effektive motorer. 150 hesteren jeg prøver virker litt tam, men kanskje automaten stjeler litt av effekten. I stedet for en 1,6 liter med turbo, har Mazda valgt å bruke en 2,0 liter uten turbo. Denne kommer med 120 hk eller 150 hk og den førstnevnte hadde nok blitt mitt valg. Uansett får du en motor som leverer godt drag allerede fra bunn og motorfølelsen er mer «ekte» enn i små turbomotorer. Automaten er fortreffelig å girer på en myk og komfortabel måte. Skal man kjøre sportslig kan den settes i sportmodus og man kan bruke hendler bak rattet. Tøft men jeg fant sportmodus som masete og slitsomt og klarer meg godt uten. Uansett blir responsen noe kjappere og den lar turtallet gå høyere før den girer til nytt gir.

Pris
Mazda er gode på pris og man får følelsen av at filosofien er å gi mest mulig bil for pengene.
Mazda CX-3 2,0 bensin med 120 hk og Optimum utstyrspakke koster kr 260 000,-. Dette er billig men da må du klare deg med 2-hjulstrekk og manuell giring. Skal du ha store motoren med 150 hk, automat og drift på alle 4 hjul blir prisen kr. 330 000,- med Optimum utstyrspakke. Fortsatt billig! Den kan også bestilles med diesel og den modellen kan du lese mer om her.

Konklusjon
Mazda CX-3 er en fulltreffer og når man tar størrelsen i betraktning har den kanskje ingen svake sider. Jeg konstaterer et bagasjeromsvolum på bare 287 liter. Jeg har også vanskelig for å venne meg til sidespeilene som er litt langt bak. Ellers er det bare plusser, og det i hopetall. Morsom å kjøre, god nok sitteplass bak for 3 barn, komfortabel girkasse og stilig design innvendig og utvendig. Det blir spennende å se hvor mange CX-3 Mazda klarer å få ut på veien. Vi ønsker de lykke til og takker for lånet!

Bil
Mazda CX3 2,0
Automat Optimum
Pris fra
237 900
Pris testbil
333 900
Motortype
R4 Bensin
Motorvolum
1998
Hk v/omdr
150/ 6000
NM v/omdr
204/ 2800
Girkasse
6-aut
Lengde/Bredde/Høyde
427,5/176,5/153,5 cm
Akselavstand
257 cm
Vekt
1265 kg
Max tilhengervekt
1200 kg
Bagasjevolum
287 Liter
Volum, nedlagt baksete
0-100 km/t
9,6
Toppfart
195
Forbruk
0,63
Utslipp g/km
146
Om tabell: 

Pris fra gjelder minste motor,
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig. 

Skjermen har touchfunksjon og alltid fingermerker!